A Toyota felszabadítja a javunkra 5680 szabadalmát
A szabadalmak rendszere, bár kétségkívül hasznos, sok esetben visszafogja a fejlődést, hisz védett ötleteket csak a szabadalom birtokosának beleegyezésével lehet felhasználni. A Toyota ezt felismerve lehetővé tette 5680 szabadalmának díjmentes felhasználását. Így, bár a jogok továbbra is a japán gyártót illetik, bárki építhet az üzemanyagcellás hajtásra vonatkozó szabadalmaikra. Ez pedig, ha áttételesen is, de a japán óriásnak is hasznára lehet.
„Az első generációs, 2015 és 2020 között bemutatkozó üzemanyagcellás típusok kulcsszerepet játszhatnak a technológia elterjedésében, ami az autógyárak, a törvényalkotók, az energiaszolgáltatók és az egyetemi szektor szoros együttműködése nélkül nem képzelhető el. A hagyományos vállalati működés akadályait elhárítva felgyorsíthatjuk, valamint olcsóbbá és hatékonyabbá tehetjük a fejlesztési folyamatot. Hiszünk benne, hogy nagy dolgokhoz vezethet, ha jó ötleteinket megosztjuk egymással.” - vázolta a lépés mögötti szándékot a Toyota amerikai alelnöke, Bob Carter.
A Toyota 1970, most már szabadon használható szabadalma az üzemanyag-cellákkal, 290 a nagynyomású hidrogéntartályokkal, 3350 az üzemanyagcellás hajtások vezérlésével, 70 pedig a hidrogén-előállítással és ellátással kapcsolatos. A japán gyártó nem az első, amely hasonló lépésre szánja el magát: korábban a Tesla is szabadon használhatóvá tette elektromos hajtásláncokkal kapcsolatos szabadalmait, de például a Jaguar is elérhetővé tette a konkurensek számára az alumínium-karosszériák gyártása kapcsán elért fejlesztési eredményeit. Ezzel nem csak az ipari kémeket spórolják meg a konkurenciának, de azt is elősegítik, hogy a kérdéses megoldás terjedése felgyorsuljon, hisz így a beszállítói háttér, és a szükséges infrastuktúra kiépülése is felgyorsítható.
Az üzemanyagcellás hajtás terjedését például a hidrogénkutak elterjedésének alacsony sebessége indokolja, de ha a közkinccsé tett szabadalmakat felhasználva más gyártók is megjelennek saját hidrogén-hajtású modelljeikkel, és ezzel felgyorsítják az infrastruktúra kiépítését, abból a Toyota többet profitálhat, mint ha tovább védi az ötleteit.