Miután ma délután a harmadik embertől is megkaptam a túléléshez nélkülözhetetlen linket, minden kedves autós, motoros és furgonos szíves figyelmébe ajánlom a világ, sajnos, legkézenfekvőbb webes alkalmazását, a megyei alapú útdíjtervezőt.
Egy számomra ismeretlen, Voxinfo nevű kft. működteti, semmilyen extra szolgáltatás nincs rajta, csupán a felismerés szülte, hogy a magyarok többsége nem megyék sokaságaként gondol az országára, amikor magára vágja a kocsiajtót. Hát most már ez is máshogy lesz, kivéve ha továbbra is a szokásos országos 10 napos, havi és éves matricák közül választunk. Megsúgom, jó eséllyel továbbra is az éri meg jobban.
Hiába ilyen apró ez az ország ugyanis, hiába a 93 ezer négyzetkilométer szűkössége, a tizenkilenc magyar megye és ezek fizetős úthálózata tökéletes esély a megtébolyodásra, amikor arra az egyszerű kérdésre kell válaszolni a benzinkúton, hogy hány megyei matricát szeretnénk vásárolni. Csak éves tarifa létezik, tehát ötezerről indul a buli és a motorosoknak sem olcsóbb, de egy kulcstartónyi méretű Citroen Berlingo már 10 rugóért hasíthat, ha csak ki akar menni Budapestről bárhová.
Amint azt nyilván mindenki tudja, egyelőre az egész megyei alapú útdíjrendszer csak próbaüzemben működik, lesznek még változások, újra ingyenes út a budapesti reptérre, miegymás. Ezért lehet, hogy néhányan visszakérik majd a feleslegesen megváltott éves matrica árát, amely személyautóra (D1) 5 ezer forint, furgonra (D2) és még ki tudja mi mindenre 10 ezer forint, mármint annyiszor ennyi, ahány megyére jegyet váltunk.
Próbaképpen beütöttem néhány útirányt, ahová mindenképpen szeretnék ellátogatni idén. A négy égtáj alapján 30 ezer forintomba fog fájni megyei alapon, hogy a Pest megye szomszédságában található helyeket (Fejér, Tolna, Heves, Borsod, Baranya) bármikor elérhessem gyors, és sajnos most már fizetős úton is. A megyeiautopalyamatrica.hu azért jó móka, mert egy percen belül megmutatja, egészen pontosan mi igaz abból a kétféle kormányzati állításból, melyek szerint egyrészt az autósok zöme jobban jár az új szisztémával, másrészt az állam jelentős többletbevételre tesz szert azzal, hogy lassan más a sáros szekérnyomok kívételével mozdulni sem lehet útdíj nélkül, csak ha leadjuk rendszámunkat a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek. A röghöz kötés szó jut most eszembe erről, de lehet, hogy csak innom kéne egy kávét.