Látott már kínai prémium SUV-t?
Egész tekintélyes standot épített a Qoros Genfben, ahova elhozta mindhárom modelljét (háromféle 3-ast). A kínaiak a jelek szerint megint Európa-hódító kedvükben vannak, bár náluk sosem tudni biztosan, épp mi az irány. Íme a prémium városi terepjáró, amitől majd másként nézünk a kínai autókra. Mondják ők.
Egy sarokkal arrébb a Ferrari a szalon minden fény- és hangtechnikáját beveti, de így is csak kétszer annyi az érdeklődő az olaszoknál, mint a Qorosnál. A két lepelrántás időben fedi egymást: a Ferrarinál a 488 GTB az idei durranás, kúróséknál a 3 City SUV. Az értékesítési vezető szavai túlordítják a szomszédos Maserati és Volvo standok történéseit. A GM China-tól átcsábított Phil Murtaugh nagy fogás volt, de a szakmai múltját nem ismerve nem tudom eldönteni, hogy naiv optimista vagy Carlos Ghosn-féle zseni az öreg. Alapjaiban változik mindaz, amit a kínai autókról gondolunk, mondja, majd egy katartikus pillanatban elhagyja a száját következő mondat: a Kínában gyártották után idővel a Kínában alkották lesz a bevett kifejezés. Nagy szavak, ennyire jó ez a 3 City SUV?
Ne gondoljuk, hogy megtiszteltek annyira, hogy itt mutatják be. Azon már túlvannak november óta, sőt, Kínában december óta kapható ez a távolról egész elegáns, lapos crossover. A szedán és a ferdehátú után a 3 City SUV a Qoros harmadik sorozatgyártású autója. Alapja mindnek közös, de ezt 6,7 centivel megemelték, pakoltak némi műanyagot az alsó peremeire és nagyjából kész is a kínálatbővítés. 4,45 méteres hosszával ez egy átlagos méretű városi terepjáró, a Dusternél tizennégy, a Tiguannál két centivel hosszabb.
Hogy a kínaiak kommunikációja szerint ez prémium, meg se halljuk. Attól még, hogy megjelenésében felfedezhető, mely modellek ihlették a formatervezőt (a szedán nagyon Passat), még nem lesznek rokonok. Kínai autótól azért szép teljesítmény, még ha a tervezőgárda amúgy nemzetközi társaság is. De ami bent van, arra mondja európai autót látott ember, hogy magas minőség.
Egészen más ragasztóval dolgozhatnak ezek ott a csangsui gyárban, mint bárki mifelénk. A szúrós szagért más aligha hibás. Ezt leszámítva nincs itt nagy baj: az ergonómia nem rossz, nem próbálták túlcsicsázni, elöl-hátul kellemes az ülés, de ilyen semmilyen műszerfalnál egy Skoda már öt éve jobbat csinált rosszabb napjain. A gombokat nem esik jól nyomogatni, a kormány pedig nagyon hitvány. Nincs fogása, a gombokat bokszkesztyűben rajzolták, az a műanyag a közepén pedig nagyon fáj. Ezt markolva hogyan legyen tartása az embernek? Ez itt a csúcsváltozat, addig védjék, amíg nem tudják, mennyiről indul a City SUV.
A 3 Cityt ugyanaz a motor hajtja, mint a szedánt vagy a ferdehátút, 1,6 literes, 156 lóerős négyhengeres turbós benzines. A hatfokozatú kézivel ez 10,1 másodperc, a hatfokozatú DCT-vel 10,8 másodperc alatt gyorsítja nulláról százra az 1,4 tonnás SUV-ot.
Átszámítva 6,2 millió forint az induló ára, a Dusternek meg 2,8. Azon a közel 3,5 millión, a 156 lóerőn, a kicsit nagyobb lábtéren és a pofás külsőn túl annyi a különbség, hogy a román puruttya nem hazudja magát prémiumnak. Ha ez még mindig az óvatos tapogatózás, egy kicsit talán halkabbra kéne húzni a hangszórót. Az európai ember lassan felejt, egyszerűbb volna szépen bemutatkozni, mint később a béka segge alól felhozni a márkanevet, ha már magasra lövik magukat. Mert potenciál tagadhatatlanul van a Qorosban. A haditerv amúgy továbbra is a Közép-Európából terjeszkedés nyugat felé, lépésről lépésre. A menetrend szerint 1-1,5 év múlva kezdenek a Közel-Keleten, az még egy érdekes barátkozás lesz.