Három év, és lenyomjuk a General Motorst
A Renault-Nissan szövetség eddig talán a legjobban működő ilyen típusú egyesülés az autóiparban. A vállalat igyekszik elkerülni, hogy a márkái egymás konkurensei legyenek, ugyanakkor igyekeznek segíteni egymás fejlesztéseit. Ám az élmezőny – a Toyota, a Volkswagen és a General Motors – egyelőre elég messze van.
A cégcsoport tavaly durván 8,5 millió autót adott el, azaz úgy 1,4 millióval kevesebbet, mint a General Motors. Ez pedig nem kevés, még egy ekkora cégnek sem. Carlos Ghosn, a francia-japán autógyártó Napoleonja viszont azt mondja, reális lehetőség, hogy 2018-ra beérik, talán le is hagyják a GM-et. És az elnök-vezérigazgató mindezt nem a levegőből vette: azt mondja, több olyan piac is akad, ahol jelentős növekedést érhetnek el.
Az egyik ilyen Oroszország, ahol a gyártó – amellett, hogy átvette az AvtoVAZ irányítását – a Renault és a Datsun márkákkal is jelen van. Ezek pillanatnyilag nem tűnnek jó befektetésnek, hisz Oroszországban az ukrán konfliktus, illetve az ebből fakadó embargó miatt az autók iránti kereslet a töredékére zuhant, de a helyzet normalizálódásával ugyanilyen hirtelen a többszörösére növekedhet – legalábbis Ghosn ebben bízik. Ez pedig önmagában százezreket adhat az éves eladásokhoz. A másik ilyen piac Kína, ahol a jelenlegi 30 ezer helyett 600 ezer Renault modellt szeretnének eladni, miután felfut a helyi gyártás. Emellett bízhatnak Indiában is, ahol gyors ütemben nőnek az eladások, és bizonyos mértékig az európai piacban is, ahol szintén a növekedés jelei mutatkoznak.
Ha minden így maradna, és bejönne a Renault-Nissan terve, azzal a francia-japán konszern akár a világelsőségre is esélyessé válna, hisz a Toyota, a VW és a GM jelenleg viszonylag kis különbséggel egyaránt 10 millió autó körüli mennyiséget ad el éves szinten. Ám valószínűbb, hogy később valamelyik vállalat a három óriás közül tovább növekszik majd, vagy épp visszaesik – ezt előre szinte képtelenség megjósolni.