Kínai kézbe kerül a Pirelli
A Pirelli, eladásai alapján az ötödik legnagyobb gumiabroncs-gyártó részvénytársaságból zárt vállalkozás lesz – mindez 7,1 milliárd eurójába kerül a China National Chemical Corporation-nek (röviden ChemChina), az állami tulajdonú kínai vegyipari óriásnak.
A kínai nagyvállalat egyelőre a legnagyobb részvényessel, a Cam Finanziariával állapodott meg a részvényenként 15 eurós árban, és ugyanezt az árat kínálja fel a többi részvényesnek is. Ez ugyan valamivel alacsonyabb, mint a múlt pénteki záró ár, ami 15,23 euró volt, de az új tulajdonos nyilván mindent igyekszik megtenni, hogy felvásárolja a részvényeket, hisz 100%-os tulajdonszerzésre és új, zárt társasági formára törekszik. Egy ilyen hatalmas üzlet lezárása persze hónapokba telik, de a tervek szerint a nyárra beszerzik az összes szükséges engedélyt, és véglegesíthetik az összes részletet.
Az olasz gumigyártó több szempontból is vonzó célpont a kínaiak számára. Már az olasz vállalat neve és gumiabroncs-gyártásban megszerzett műszaki tapasztalatai is elegendőek lehetnének, de ráadásul a Pirelli pillanatnyilag befektetésnek sem rossz. Az alacsony euró-jüan keresztárfolyam mellett további vonzerő, hogy az európai piac is kezdi az erősödés jeleit mutatni. A Pirelli ráadásul nyereséges, ha nem is vastagon: tavaly mintegy 6 milliárd eurós forgalom mellett 838 millió euró adózás előtti eredményt produkált a vállalat.
Az üzlet persze nem csak a ChamChina számára lehet kedvező: ha az új tulajdonos hajlandó befektetni a márka fejlesztésébe, az is lehetséges, hogy a jövőben újra komoly vetélytársa lehet az olyan gigacégeknek, mint a Michelin, a Goodyear vagy a Bridgestone, ami nagyságrendi növekedést jelenthet termelésben, forgalomban és profitban egyaránt. Amennyire most tudni lehet, a vállalat eddigi elnöke, Marco Tronchetti Provera, aki maga is a Pirelli tulajdonosainak egyike, ugyan átadja az elnöki széket a ChemChina képviselőjének, de vezérigazgatóként tovább irányíthat.
Az már korábban is látszott, hogy a tőkeerős kínai állami vállalatok érdeklődnek az autóipari befektetések iránt, de igazán nagy üzletek eddig nem születtek (a Volvo tulajdonosa ugyan kínai, de magáncég). Amit most tudunk, az alapján ez a kínai állami vállaltok ötödik legnagyobb külföldi befektetése.