Tizenegy sebességes váltó – kell ez nekünk?

2015.04.13. 14:40

Az értermetlen verseny automata váltók sebesség-szaporításában tovább dühöng. A ZF nyolc, a Mercedes pedig kilenc sebességi fokozattal is gyárt automata váltót, de már a Ford és a Hyundai is beígérte saját tízfokozatú szerkezetét – ám úgy tűnik, ezzel nincs vége a versengésnek. Bár még a tízfokozatú váltó sincs készen, a Ford állítólag már levédette a 11 sebességes automata ötletét.

Már tavaly októberben beadták a szabadalmi papírokat, és a szabályoknak megfelelően a szabadalmi- és védjegy-hivatal most tette közzé a 11 fokozatú váltóval kapcsolatos szabadalom leírását. Hogy pontosan mit akarnak ezzel, az egyelőre nem világos – az is lehet, hogy egyszerűen nyitva szeretnék tartani egy ilyen váltó elkészítésének lehetőségét – mivel a Ford szóvivője pedig úgy válaszolt a kérdésre, hogy véletlenül se áruljon el semmiféle konkrétumot.

A fokozatok szaporítása egyébként nagyrészt presztízs-kérdés, hisz minél több a fokozat, hatásfokban annál kevesebb javulást ígér egy újabb áttétel. Bár a pontos számokat nem ismerjük, valószínűtlen, hogy a tizenegyes automata a tízeshez képest érezhető változást hozna akár fogyasztásban, akár teljesítményben. Az érzésünk az, hogy valahol 6-8 fokozatnál húzódna az ésszerűen indokolható fokozatszaporítási határ, ezen felül már inkább presztízskérdésről van szó – akár a borotvapenge-háborúnál a pengék száma esetében.

Egyáltalán nem egyértelmű, hogy a Ford meg is építi a 11 fokozatú váltóját – még a tízsebességes is fejlesztés alatt áll, ezt szánják a 3,5 literes V6-os EcoBoost turbómotorhoz a Ford F-150-esbe és a Mustangaba – ám nyitva tartják az ajtót, ha a GM, a ZF, a Hyundai vagy valamelyik másik vetélytárs túllicitálná őket.