A BMW éppen a napokban mutatta be a felfrissített 3-ast, amellyel a bajor gyártó igencsak meglepte a közvéleményt. Az új 318i lesz ugyanis a széria első olyan tagja, amely háromhengeres motort kap. A 3-as BMW-kkel kapcsolatban azonban nem ez az egyetlen aktualitás: éppen idén ünneplik a sorozat negyvenedik évfordulóját. Ebből az alkalomból a müncheniek egy rövidfilmmel lepték meg a rajongókat.
A történet 1975-ben kezdődött, amikor a 02-es széria utódaként bemutatták az E21-es kódnevű változatot. Ez még kizárólag kétajtós limuzinként létezett, 1977-ben jöttek ki az első kabriók a Baur üzeméből, majd ezeket is a BMW forgalmazta. A motorpaletta már akkor is igen széles volt, bár dízeleket még nem tartalmazott. Voltak kisebb négyhengeresek, a legkisebb 315-től (1573 köbcenti) egészen a 320-ig (1990 köbcenti). A hathengereseket a 320/6 és a csúcsnak számító, 143 lovas 323i képviselték. Volt belőle szimpla és dupla kereklámpás, a 320-as alapjaira pedig sikeres versenyautók is épültek.
Bár az E21 1983-ig (a 315-ös egészen 1985-ig) még szerepelt a bajorok kínálatában, 1982-ben már bemutatták a következő generációt, az E30-at is. Míg elődje már néhány éve ritkaságnak számít a magyar piacon, addig az E30-ak ára éppen most kezd felfelé kúszni. Itt már többféle karosszériaváltozatból válogathattak a vásárlók: volt kettő- és négyajtós, kabrió, valamint kombi, azaz Touring is, de a Z1 Roadster is E30/Z belső kóddal futott eredetileg. A hátsókerékhajtás megmaradt, de az „ix” modellek már összkerekesek voltak.
Motorok tekintetében a belépőszintet az 1,6-os képviselte, de itt is volt még négyhengeres kétliteres. A hathengeresek 320-tól 325-ig terjedtek, utóbbiból azonban volt 2,7 literes. Sőt, a dél-afrikai piacon létezett a 333i is. Ez volt az első olyan 3-as, amelyből M-kivitel is készült, méghozzá 2,3-as, majd 2,5-ös négyhengeressel. A legdurvább az M3 Sport Evolution III volt a maga 238 lóerejével. Az E30-aknál jelentek meg a dízelmotorok is, méghozzá a 324d szívó és a 324td turbódízel. A nagyobb motorral szerelt benzinesek szép motorsportsikereket is elértek, az M3-akkal többek közt a DTM-ben is versenyeztek. A széria a hazai ralimezőnyben még ma is kedvelt.
Az E30 egészen 1994-ig maradt gyártásban, de utódját, az E36-ot már 1990-ben bemutatták. Ebből készült limuzin, kupé, kabrió, kompakt és kombi (továbbra is Touring), de nem maradhattak el az M3-asok sem. Külsőre szakítottak a kereklámpás megoldással, és közös búra alá rejtették a fényszórókat. Maga az autó pedig agresszívabb formatervet is kapott. A motorpalettán továbbra is megtalálhatók voltak a négyhengeresek 1,6-tól 1,9 literig, a hathengereseket pedig kétliterestől egészen a 3,2 literesig többféle motorral is szerelték. A 3,2-es M3-as már 321 lóerőt tudott. A legkisebb dízel a 318tds volt (1665 köbcentiméter), 325-ből pedig volt td és tds is. Ez a generáció 2000-ig maradt gyártásban.
Az új, negyedik sorozatot 1998-ban, E46 kódnévvel leplezték le a bajorok. Kezdetben csak limuzin-, később azonban kupé, Toruing, kabrió és kompakt változatban is készült, az M3-asból kupé és kabrió volt. A kor igényeihez igazodva a felszereltség is bővült, alapfelszereltség lett a blokkolás- és kipörgésgátló és a hat légzsák is.
Bár a 316i jelölést megtartották, az 1,6-os blokkokkal szakítottak. Itt a belépőszintet már az 1,8-asok képviselték, de voltak kétliteres négyhengeresek is. Megjelentek a kínálatban a 330-asok, M3-asból pedig volt sorhatos (343 lóerővel, a CSL pedig 360 lóval) és V8-as is. Utóbbi négyliteres hengerűrtartalommal, 350 lóerővel és 365 newtonméteres csúcsnyomatékkal bírt. A dízeleknél a kétliteres 318-asoktól indult a választék, amely egészen a 330-as, hathengeresekig tartott. Az E46 2007-ig maradt gyártásban, és az utóbbi tíz esztendő egyik legkeresettebb típusának számít.
Az E90-es hármast 2005-ben mutatták be, de itt már a belső kódnévvel is differencálták az egyes karosszériaváltozatokat. A limuzint E90-nel, a kombit E91-gyel, a kupét E92-vel, a kabriót pedig E93-mal jelölték. Ismét került a palettára 1,6-os négyhengeres, amely a maga 122 lóerejével jelentette a belépőszintet. A hathengeresek 323-nál kezdődtek és egészen 335-ig tartottak – itt már 306 lovas teljesítményről és 400 newtonméterről beszélhetünk. Az M3-asba már csak V8-ast szereltek, méghozzá 420 lóerős négyliterest. Az alap dízel a 316d volt (1995 köbcenti), a legnagyobb pedig a 335d (2993 köbcenti, 286 lóerő, 580 newtonméter).
2012-ben elfogytak az E-számok, így a hatodik generáció már az F30 kódot kapta. Ekkor azonban már csak a limuzin és kombi változat maradt, a kupé és a kabrió már az újonnan bevezetett BMW 4-es sorozathoz tartozik. A motorválaszték egy kicsivel talán szűkösebb, mint az elődöknél. A TwinPower-Turbo négyhengeresekből van 1,6-os és kétliteres, sorhatos turbómotorból pedig háromliteres. Az Active Hybrid 3-nál ez utóbbit toldották meg egy 40 kilowattos villanymotorral. A dízelek 1995 és 2993 köbcentis változatban, számos különböző teljesítményszinttel kaphatók.
Összességében a 3-as BMW a világ máig egyik legnépszerűbb autótípusa, amely a kezdetektől kialakult, a jól eltalált motoroknak és a hátsókerékhajtásnak is köszönhető sportos stílus eredménye. Bár voltak jobban és kevésbé jól sikerült szériák is, továbbra is meghatározó szerepe van saját szegmensében.