A GM-nek nem kell a Fiat-Chrysler
Nem titok, hogy a Fiat-Chrysler tulajdonosai szabadulnának a cégtől, de az első próbálkozás nem jött össze. A General Motors, amelyet a Fiat-vezér, Sergio Marchionne kiszemelt, mint lehetséges egyesülési partnert, határozott nemet mondott.
A probléma nyilvánvaló: bár az FCA összességében nyereséges, még mindig nyakig ül az adósságban, és a piaci pozíciói messze nem elég stabilak. Az európai részleg gyengén teljesít, jelenleg elsősorban a Chrysler erős amerikai szereplése az oka, hogy a pénzügyi mérleg pozitív. Az Alfa Romeo márka eladásait ráadásul vagy egy évtizede hiába próbálják javítani, mára igen alacsony szinten stabilizálódtak. Nem csoda, hogy a GM-nél nem haraptak az ajánlatra – annál is inkább, mert a GM is épp csat túl van a saját válságán, és végre egész jól megy a bolt. Mary Barra, a GM vezérigazgatója legalábbis egyértelműen kizárta annak a lehetőségét, hogy a Fiat-Chryslerrel szorosabb kapcsolatba lépjen a detroiti óriás.
Bár Marchionne arra tett ígéretet, hogy 2019-ben esedékes visszavonulásáig megnyugtatóan rendezi az FCA helyzetét – nyilván úgy, hogy a jelenlegi tulajdonosok minél nagyobb összeghez jussanak a folyamat során, amit aztán ígéretesebb üzletekbe forgathatnak – egyelőre nem látszik, hogy lenne olyan konkurens a piacon, amely komolyan fontolóra venné, hogy a Fiat-Chryslerrel egyesüljön. Nagyobb esély látszik arra, hogy az iparágon kívül találjanak befektetőt, de ehhez tovább kellene javítani az eredményeket, és nyereségessé tenni, vagy eladni a gyengén teljesítő részlegeket, amilyen az Alfa Romeo.
A GM egyébként azért merülhetett fel, mint lehetséges partner, mert a Fiattal jelenleg is aktív a kapcsolata – legalábbis valami maradt az egykori GM-Fiat Powertrain vegyes vállalatból, hisz a GM európai részlege, az Opel jelenleg is használ új fejlesztésű Fiat dízelmotorokat. Egy ilyen élő kapcsolatra pedig egyszerűbb építeni, mint egy teljesen idegen, ismeretlen partnerrel megtalálni a közös hangot.