Olcsó és takarékos az amerikai Velorex
Utóljára durván két éve hallottunk az Elio Motors takarékos járművéről, amelyet a Hummer H3-asok helyén készítenek majd Louisiana államban. Az egyelőre névtelen háromkerekűn 2013 eleje óta sokat tökéletesítettek, de úgy tűnik, a P5 jelzésű prototípust már gyártásra szánják.
A koncepció nem változott sokat: a könnyű, kétüléses, háromkerekű járműben egymás mögött foglalhat helyet a sofőr és utasa, a hajtást pedig egy 900 köbcentis háromhengeres benzinmotorra bízták, amelyhez robotizált automata váltó csatlakozik. A fogyasztás csupán 2,8 liter száz kilométeren, ami nagyon jól hangzik, de komoly kompromisszumokra kényszeríti a majdani felhasználókat. A tandem-üléseken túl, amelyektől hagyományosan idegenkednek az autósok, sok hasznos rakodóhely nem maradt a karosszériában. Ugyanakkor a háromkerekű kialakítás miatt szinte lehetetlen elkerülni a járművel az úthibákat.
Mindezek ellenére az Elio Motors hisz a koncepció életképességében, és nagy erőkkel készül a gyártás beindítására. Már a nullszériát tervezik: most 25 prototípus építésébe kezdenek, amelyekre a különféle engedélyeztetési eljárások miatt lesz szükség. A céljuk az, hogy 2016 közepére elkezdhessék a sorozatgyártást, és piacra dobhassák az autót, amelyből egy példány a tervek szerint 6800 dollárba, azaz 1,88 millió forintba kerülne.
A terv legnagyobb bizonytalansága az, hogy Észak-Amerikában, ahol a többség még mindig iszákos, V8-as, benzinmotoros hodályokat használ autó gyanánt, egy ilyen szűkös, törékenynek tűnő gép mennyire bizonyul piacképesnek. Hosszú távon ugyanis évi több tízezer háromkerekűt kellene eladni ahhoz, hogy az Elio Motors hosszabb távon is fennmaradhasson, márpedig az az érzésünk, hogy ilyen fazonú járműből soha egyetlen piac sem vett fel ekkora nagyságrendű mennyiséget.