Megmutatták a titkos BMW prototípust
A BMW régóta kutatja a jövő lehetséges hajtási megoldásait – ennek a folyamatnak egy mellékterméke ez a különleges prototípus, amelynek eddig a létezéséről sem tudhatott senki a gyári fejlesztőkön kívül. A messziről nézve i8-asnak tűnő kétajtós kupét három éve építették az üzemanyagcellás hajtás próbáihoz, de már nyugdíjba is küldték, hisz az aktuális kutatásokat átalakított 5 GT-kkel végzik, a Toyotától átvett üzemanyagcellákkal.
A forma érzésünk szerint talán egy el nem fogadott i8 prototípusé lehet. A túlnyúlások hosszabbak, a tető magasabbnak, az oldalablakok és az ajtók egyszerűbb kialakításúnak tűnnek, mint a sorozatgyártású hibrid sportkocsin. A hajtáslánc pedig egész más: a mozgáshoz szükséges energiát hidrogénnel táplált üzemanyagcella termeli, a hátsó kerekeket pedig egy villanymotor hajtja. A rendszer összteljesítménye 245 lóerő, így az autó akár 6 másodperc alatt elérheti a 100 km/h-t. A típus egyik érdekessége, hogy a hidrogént már ebben hűtve tárolták, ami kisebb nyomás mellett nagyobb hatótávot enged meg, mint a manapság jellemző 700 bar nyomású, környezeti hőmérsékletű hidrogéntárolók.
A BMW egyébként továbbra is ezt az irányt követi: a Miraiból átvett üzemanyagcellákkal futó 5-ös GT alapú prototípusokban is 350 bar nyomású hűtött hidrogéntartályokat alkalmaznak, amelyekkel az egy töltéssel megtehető út jelentősen növelhető azonos tartályméret mellett – mintegy 700 kilométert tehetnek meg a prototípusok egy töltéssel.
A bajor gyártó korábban is kísérletezett hidrogénüzemű autókkal, de sokáig úgy gondolták, a gázt belsőégésű motorban érdemes elégetni. Azonban úgy tűnik, mostanra a BMW-nél is belátták, hogy ez a módszer nem elég hatékony. Az üzemanyagcellás hajtás terjedésének elsődleges gátja egyébként elsősorban az utántöltő infrastruktúra iszonyú költsége: a nagynyomású hidrogént tároló kutakból egyetlen országban sincs néhány tucatnál több, és ezen változtatni csak óriási, és igen kockázatos befektetéssel volna lehetséges.