A Frankfurti Autószalonra készülő tanulmánymodellekkel mutatja be Matrix OLED technológiás lámpáit az Audi. A német gyártó mérnökei évek óta dolgoznak a fejlesztéseken, amelyek hamarosan sorozatgyártásban is megjelenhetnek.
Az OLED rövidítés a szerves fénykibocsátó dióda elnevezést takarja. Ezek az OLED egységek két elektróda közötti szerves eredetű félvezetőrétegek sokaságát tartalmazzák. Ezek a vékony réteget alacsony egyenfeszültség hatására fényt bocsátanak ki, amelynek színe ráadásul a fényforrást alkotó molekulák összetétele szerint alakul.
Az OLED diódák nem pontszerű fényforrásokat, hanem egy vékony, világító felületet adnak. Ezek fénye minden eddigi technológiánál egyenletesebb, és fokozatmentesen tompítható, illetve erősíthető. Emellett pedig hűtést is alig igényelnek. A hordozóanyag a jövőben üveglap helyett akár műanyagfólia is lehet. Mivel ez rugalmas, könnyen formálható, a formatervezők számára is új lehetőségeket kínál. Akár olyan lámpatestek is építhetők így, amelyek hátulról és oldalról is más formát mutatnak.
Ez a technológia egyébként azt is lehetővé teszi, hogy lézeres ködzárófény segítségével autónk mögé vetítsünk különböző formákat. Egy piros vonallal vagy háromszöggel a mögöttünk haladót a követési távolság betartására ösztönözhetjük. Egy-egy ilyen lámpatest felosztható továbbá különböző fényerejű szegmensekre is. Ha pedig az OLED technológia fénysűrűsége tovább nő, a későbbiekben akár féklámpaként vagy irányjelzőként is használható lesz.
Az Audi a szeptemberi Frankfurti Autószalonon állítja majd ki azokat a tanulmányautókat, amelyeket ezzel a világítástechnikai megoldással szerelnek fel a mérnökök.