Ötezer dollár előleget kell leperkálnia annak, aki szeretné megrendelni Elon Musk új típusát, a Model X nevű elektromos SUV-ot. Ez esetben legkorábban jövő januárra kaphatja meg autóját, miután hozzádobott még cirka 125 ezer dollárt, ennyi lesz ugyanis a kiszivárgott konfigurátor-képek szerint a kaliforniai ára.
Ami nem kevés még ott sem és jó eséllyel nem fog beesni 35 millió forintnyi euró alá Európában sem. Mondjuk a jó hír az, hogy gyorstöltő-állomás már szinte a sarkon is akad, csak ki kell ugrani Bécsbe, Grazba vagy Ljublanába. Persze fali csatlakozóból, három fázisról vagy CHAdeMO-töltőről is meg lehet oldani a dolgot, de az igazi csoda az lenne,ha netán hozzánk is telepítene pár Superchargert a gyártó.
A Model X amúgy szinte teljes egészében megőrizte az anno bemutatott tanulmányautó-formáját, melyről igazából nem tudunk mást gondolni, mint azt, hogy képeken azért jobban néz ki, mint a valóságban. Ezen a rövid kis videón önök is láthatják, hogy főleg a hátsó fertály lett egy kicsit nehéz és ötlettelen, valószínűleg az értelmetlen, sirályszárnyas hátsó ajtók miatt voltak hajlandóak áldozni a forma oltárán.
Külső ide-oda, a Model X menetteljesítményei impresszívek, hiszen a Signature Series csúcsváltozat 90kWh-s akkucsomaggal, elöl 259 lóerős, hátul az 503 lóerős villanymotorok összteljesítményének köszönhetően 3,8 másodperc alatt gyorsul 96 km/órára (60 mérföld) a végsebessége pedig a limitált 250 km/óra lesz. Ne fogadjanak rá nagy tételben, hogy utóbbinak kiiktatására nem lesz gyári opció, hiszen már most is megrendelhető a számítógépes játékokat eszünkbe juttató Ludicrous Speed Upgrade, amellyel a 0-96 már 3,2 másodperc alatt megvan. Értelme nincs sok, de a lehetőség adott és bizonyos, hogy jól mutat minden katalógusban és összehasonlító-táblázatban.
Elon Musknak szinte az utolsó pillanatra sikerülhetett piacra hoznia a második, önálló típust, hiszen – ahogy azt maga is elmondta idén januárban Detroitban – a Tesla csak akkor lesz nyereséges 2020-ra, ha a drága Model S mellé ki tudják hozni az X-et, de legfőképpen a sokkal olcsóbb Model 3-at, melynek gyártási költsége jóval alatta tud maradni az eddigieknek. Ennek a tervnek a fele teljesül végre a Model X piacra dobásával.
A Tesla – bár hatalmas hype övezi és a termék önmagában is jól sikerült – nincs egyszerű helyzetben, hiszen az olajár esése csökkenti az alternatív energiaforrások és az elektromos autók iránti érdeklődést, ráadásul a GM 2017-re tervezi piacra dobni saját elektromos autóját (Chevrolet Bolt), márpedig egy ekkora gigantikus vállalat ellen nehéz lesz fellépni és sok vevőt szippanthat el a Tesla elől.
Musk azonban – úgy tűnik – sokat tanult és nem tesz már túlzó kijelentéseket, hiszen rájött, hogy aránylag kis vállalata részvényesei nagyon érzékenyen reagálnak minden kijelentésére, a fent idézettek után pl. 194 dollárra esett vissza a részvényárfolyam, pontosan oda, ahová a tavaly decemberi mélypontja volt.
Kíváncsian várjuk, vajon Frankfurtban kiállítják-e végre a Model X-et. Ott leszünk!