Utolsó fázisába érkezett a munka a svájci Gotthárd-bázisalagútnál. Az építkezést 1999-ben kezdték, jövő nyáron pedig már a tervek szerint közlekedni is lehet benne. Az autósok azonban nem tudják majd kihasználni a benne rejlő lehetőségeket – ugyanis egy vasúti alagútról van szó.
A teljes hossza 57 kilométer, az átadás után pedig 240 km/h körüli sebességgel közlekedhetnek benne biztonsággal a szerelvények. Ez azt jelenti, hogy a svájci Zürichből az olaszországi Milánóba – illetve vissza – egy órával rövidül majd a jelenleg négy óránál is hosszabb vonatos utazás.
Nem kis munka volt persze az alagút kialakítása: 31 millió tonnányi földet és sziklát mozgattak meg az évek során. Az eredmény azonban magáért beszél: a Gotthárd-bázisalagút letaszította a trónról a japán Szeikan-alagutat, és három kilométernyivel átvette a vezetést a világ leghosszabb alagútjainak ranglistáján.
A teszteket október elsején már meg is kezdik, és hónapokig próbaüzemben működik majd az alagút. Az első utasok 2016. június 16-án szelhetik át.