Jönnek a felverődést álló szélvédők?
Okostelefonok és tabletek százmilliói után az autóiparban is elterjedhet a rugalmasságáról és ellenállóságáról ismert Gorilla Glass. Több autógyár is keresi, miként hasznosíthatja. A Ford már egész közel jár. Jönnek a karcálló, felverődést bíró szélvédők?
A New York-i Corning egy 160 éves üveggyár. Hiába hosszú történelme, a cég csak az elmúlt tíz évben lett világszerte ismert, miután a mobiltelefon- és tabletgyártók felfedezték maguknak termékét, a Gorilla Glasst. A beszédes nevű találmány lényegében egy hagyományos úton gyártott üvegtábla, amit egy négyszáz fokos káliumsó oldat-fürdőbe merítenek. Itt a nátriumionok elhagyják az üveget és átveszik helyüket a káliumionok, amiért lehűtés után az üveg karcállóbb, hajlékonyabb és ütésállóbb lesz, mint a fürdő előtt. Végső soron vékonyabb üvegtáblákat lehet előállítani ugyanolyan (vagy jobb) merevséggel, amely már el is vezet az autóipar egyik legfontosabb szentségéhez, a tömegcsökkentéshez.
Az Automotive News szerint több autógyártó tart aktív tesztelést éppen, köztük egy olyan óriás is, mint a Ford. Megy a matekozás, mert a szakértők számításai szerint akárhogy is sikerül végül meghonosítani a technikát az autóiparban is, egész biztosan drágább megoldás lesz. Mellette szól, hogy 25-30 százalékot lehet megtakarítani az üvegek tömegén, ami egy átlag autó (de különösen egy busz) esetén nem kevés kilogramm. A baj, hogy hiába elég a kevesebb nyersanyag, az előállítás így is költségesebb, legkevesebb kétjegyű százalékokkal, ami rögtön kizárja az autópiac alsóbb szegmenseit, ahol minden forint számít.
Matt Zaluzec, a Ford vezető anyag- és gyártáskutatás vezetője szerint a vastagság mellett elveszik a zajszigetelés, ami sokkal nagyobb probléma, mint néhány plussz kilogramm, így egyelőre nem látják a felhasználás lehetőségét. Kísérleteznek. Ők egy hibrid megoldást tartanak elépzelhetőnek, ami talán a Gorilla Glass és az iparban most használt üveg vegyítése lenne, akár úgy, hogy a két réteg egyike hagyományos lenne, a másik pedig ilyen, de erről még nincsenek konkrétumok. A Corning értékesítési vezetője mindenesetre optimista, Doug Harshbarger szerint csak évek kérdése, és az autóiparban is épp úgy elterjedt lesz a Gorilla Glass, mint a telefonoknál. A BMW i8-ban amúgy már most használják. Hátul, a motor mögötti panel gorillakemény a hibrid sport-BMW-n. De az egy irracionális autó, szóval nem ér.