Lemondott a Volkswagen csoport vezérigazgatója
Tegnap még úgy tűnt, a Volkswagen vezére maradna, de úgy tűnik, a tulajdonosok képviselőivel folytatott tárgyalása végül meggyőzte róla, hogy el kell hagynia jelenlegi posztját.
„Az elmúlt napok eseményei sokkolóan hatottak. Mindenek előtt megdöbbentőnek tartom, hogy ilyen mértékű kötelességmulasztás előfordulhat a cégen belül. Mint vezérigazgató, természetesen vállalom a felelősséget a dízelmotorokban talált szabálytalanságokért, ezért kezdeményeztem a felügyelőbizottságnál a felmentésemet. A vállalat érdekében teszem ezt, ugyanakkor úgy érzem, én személyesen nem követtem el hibát.” - fogalmaz közleményében Winterkorn.
Winterkorn valószínűleg csak az első áldozata a dízel-botránynak, legalábbis a felügyelőbizottsághoz közeli források szerint a következő napokban biztosan fejek fognak hullani a VW-en belül. Az sem lehetetlen, hogy a vállalat vezetését teljes egészében lecserélik, a következő hetekben, megszabadulva mindenkitől, aki bármi módon felelős lehetett az Észak-Amerikában forgalmazott TDI motorok szoftvere kapcsán kirobbant botrányért.
Azt egyelőre nem tudni, hogy ki léphet Winterkorn a helyébe – a korábbi találgatásokban a Porschét irányító Michael Müller neve merült fel – de az új vezérigazgatónak nem lesz egyszerű dolga. A visszahíváson túl, amely a Volkswagen saját becslése szerint is legalább 6,5 milliárd euróba kerül majd, számolni kell az Egyesült Államokban elindított eljárás lehetséges eredményével is, amely akár 18 milliárd dolláros bírságot is hozhat, sőt, a Volkswagen korábbi vezetőit személyesen is érintheti. Az ugyanis kiderült, hogy a vezérlőprogram, amely képes meghamisítani a károsanyag-kibocsátási értékeket, még 2005-ben került az Type EA 189 jelzésű kétliteres dízelmotorokba. Így a cég akkori vezetőit akár vádlottként is beidézheti az amerikai bíróság.
A Volkswagen részvények Winterkorn lemondásának hírére azonnal vagy 8%-ot erősödtek, ami persze a korábbi napok mintegy 35%-os árfolyamzuhanásához képest csekély vigasz lehet a tulajdonosok számára. Az óriásvállalat egyetlen szerencséje, hogy a botrány viszonylag jó anyagi helyzetben találta: a cég nyeresége csak a tavalyi év során 12,7 milliárd euróra rúgott, az autógyártó részleg tartaléka pedig meghaladja a 21 milliárd eurót.
Minden, a dízel-botránnyal kapcsolatosan született írásunkat megtalálja csokorba gyűjtve ezen a linken.