A Volkswagen miatt bekeményít az EU is
Nem új probléma, hogy a szabvány európai fogyasztási és károsanyag-kibocsátási mérések eredményei köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. Erről az EU-ban is vitáznak egy ideje, de úgy néz ki, a TDI botrány segített lezárni a vitát. Az eljárás innentől felgyorsul, és a nyilvánosság előtt zajlik tovább. Úgy tudjuk, a cél az, hogy az új mérési szabványok 2017-től érvénybe lépjenek.
Amióta az autógyártók termékeinek átlagos szén-dioxid-kibocsátását korlátozta az EU, nyílt titok, hogy az újabb modelleknél minden piszkos trükköt bevetettek a fogyasztási és emissziós értékek csökkentése érdekében – legalábbis a mérési ciklus során. Kőkemény gumiabroncsokon, forróságban végezték a méréseket, és persze úgy írták meg a motorvezérlők programját, hogy a mérési ciklus határain belül tisztán és takarékosan működjön a motor, azon kívül viszont ez már nem volt szempont.
Már évekkel ezelőtt hallottuk, hogy az EU politikusai is elővették a kérdést, de a vita eddig zárt ajtók mögött, különféle bizottságokban zajlott. A helyzet ismerői szerint itt is a hazai autóipart védelmező német politikusok igyekeztek puhítani a törvénytervezeten, és késleltetni a döntéshozatalt, így eddig lényegében nem haladtak a dolgok. A VW csalási botránya azonban új lendületet adott ennek az ügynek is: az Európa Parlament Környezetvédelmi Bizottsága megszavazta az új mérési szabványokra vonatkozó törvénytervezetet. Ennek következtében a továbbiakban már nyilvánosan zajlik majd a vita, így valószínű, hogy 2017-re érvénybe is léphet az új törvény.
Az perszer érdekes kérdés, hogy a szigorúbb mérési szabvány mellett az autógyártók milyen áron tudják majd tartani magukat a károsanyag- és szén-dioxid-kibocsátási normákhoz, és ez milyen hatással lesz az autók árára – erre a kérdésre azonban csak évek múlva születhet meg a válasz.
Minden, a dízel-botránnyal kapcsolatosan született írásunkat megtalálja csokorba gyűjtve ezen a linken.