Így vezet helyettünk a Volvo
A Volvo olyan rendszert fejleszt, amely az autózásnak legalább egy részét hasznos idővé változtatja. A svéd gyártó a Drive Me projekt résztvevőjeként 2017-től száz XC90-est ad majd bérbe tesztelésre Göteborg környékén, de már most megmutatták, hogyan is működik a rendszer a sofőr szemszögéből.
Az Intellisafe egyik fontos tulajdonsága, hogy csak bizonyos útszakaszokon működik. Bár ezt nem részletezték, úgy néz ki, a rendszert egyelőre csak egyszerűbb forgalmi szituációkra készítették fel, ezért a majdani éles tesztre is mintegy 50 km-nyi, nagyrészt gyorsforgalmi útszakaszt jelöltek ki. Ha a megadott uticél elérése közben igénybe lehet venni ilyen útszakaszokat, a navigációs rendszer jelzi, és amikor az autó eléri a robotpilóta-képes útszakaszt, a váltófülek villogtatásával jelez a sofőrnek, hogy átadhatja az irányítást. Ezek után a két váltófül egyszerre történő meghúzása aktiválja a rendszert. Innentől kezdve a sofőr bármivel foglalkozhat, sőt, a rendszer feloldja a szórakoztató rendszer korlátozásait, így akár filmet is nézhet menet közben.
A rendszer azonban folyamatosan jelzi a várható menetidőt, és a műszerfalon az is figyelemmel kísérhető, hogy épp mit csinál, például animáció mutatja, ha épp előzési manőverre készül. A kijelölt útszakasz végén pedig egy perces visszaszámlálást indít, ennyi ideje van a sofőrnek visszavenni az autó irányítását. Ha ez nem történik meg, az Intellisafe az első lehetőségnél lehúzódik, és leállítja az autót.
Egyelőre úgy néz ki, a Volvo még nem bízik benne, hogy robotpilóta-programja tényleg minden forgalmi szituációban képes lenne helyt állni, de ez a fajta fél-autonóm önvezetés is nagyon nagy lépés előre. Jelenleg csak olyan rendszereket építenek az autókba, amelyek képesek beavatkozás nélkül követni egy sávot az autópályán, illetve a forgalom ritmusát követni, de ezek még igénylik, hogy a vezető a kormányon tartsa a kezét.
Természetesen nem a Volvo az egyetlen gyártó, amely robotpilóta-fejlesztésbe fogott: a Google hosszú évek óta kísérletezik ilyen típusú járművekkel, és több más autógyártó, köztük az Audi és a BMW is folytat hasonló kutatásokat. Ám egyelőre senki nem ígér gyors sikert – a Volvo maga is csak a Drive Me tesztek lezárása után, az évtized vége felé tervezi szériamodellekbe építeni az Intellisafe robotpilótát.