Januártól hívják vissza az európai VW dízeleket
Úgy néz ki, a Volkswagen végre rendezte sorait a csalósdízel-botrány kitörése után, és elmondták, hogyan tervezik megoldani a problémát. Az új vezérigazgató, Mathias Müller bejelentette, hogy az összes érintett dízelmotoros autót visszahívják Európában, ami összesen nyolcmillió Audit, Seatot, Skodát és Volkswagent jelent. Amerikában a hatóságokon múlik, mikor kerülhet sor a visszahívásra.
Első lépésként már él egy oldal, ahol az alvázszám alapján ellenőrizhető, hogy az adott autót vissza kell-e hívni, és hogy mik lesznek vele a teendők. A Volkswagennek azonban időre van szüksége, hogy elkészítse a megfelelő javításokat, amelyeket aztán alkalmazhatnak az autókon, így maga az akció csak 2016 januárjában indulhat. Nyolcmillió autó javítása sem megy egyik napról a másikra, de Müller szerint igyekeznek minden egyes autóra sort keríteni 2016 végéig. A javítások természetéről a vezérigazgató korábban egy interjú során beszélt. Azt mondta, az érintett TDI motorok többségénél elegendő lesz a vezérlőprogram cseréje, ami minimális költség, de egyes változatoknál – valószínűleg az EA189-es dízelmotor-család 1,6 literes tagjainál – szükség lehet a befecskendező rendszer egyes elemeinek cseréjére, sőt, urea-oldatot (AdBlue) használó redukciós katalizátor utólagos beépítésére is. Ez utóbbi beavatkozás költsége a becslések szerint legalább 300 euró lesz autónként.
A félmillió amerikai autó javítása ennél egy fokkal bonyolultabb ügy: ott a javítási módszereket egyeztetni kell a környezetvédelmi ügynökséggel, az EPA-val, így erre Müller még hozzávetőleges határidőt sem tudott mondani. Ugyanakkor azt mondta, reméli, hogy a Volkswagen két-három éven belül visszanyerheti régi hírnevét, de ehhez a következő években komoly átszervezésekre és a költségek csökkentésére lesz szükség.