A Tesla már nem ajánlott

2015.10.21. 16:30

Amerika legismertebb fogyasztóvédelmi kiadványa, a Consumer Reports a tesztek alapján eddig az ajánlott kategóriába sorolta a Model S-t, és a véleményük nem is változott érdemben, de az olvasók panaszait nem hagyhatták figyelmen kívül.

A tulajdonosok sokféle hibára panaszkodnak, a csikorgó és zörgő hangoktól a cserére szoruló motorokon át az automatikusan kiemelkedő ajtókilincsek meghibásodásáig. Az éves minőségi felmérés során mintegy 1400 Tesla-tulajdonos tapasztalatait összesítették, és ez alapján a Model S jócskán átlag alatti probléma-számot produkál. Mivel a Tesla négy év, vagy 50 ezer mérföld, azaz 80 ezer kilométer garanciát ad az autóira, a hibákat általában garanciában javítják, így ezek költségként nem jelentkeznek, de bosszúságként annál inkább. Épp ezért a Consumer Reports elvette az ajánlott minősítést a típustól.

Ha azt nézzük, hogy ez a Tesla első nagyobb sorozatban gyártott modellje, ráadásul olyan, amelyben számos, korábban sorozatgyártmányban még nem alkalmazott műszaki megoldás fordul elő, a jelenség nem is olyan meglepő. Az elektromos hajtásra azonban önmagában nemigen foghatják rá a minőségi bajokat, hisz például a Nissan Leaf ugyanezen a felmérésen átlag felett szerepelt. Ugyanakkor nem a Model S az egyetlen drága autó, amely sok gondot okoz a tulajdonosainak. A BMW 5-ös és X5-ös modellek, illetve a Chevrolet Corvette is ugyanebbe a kategóriába került.

A Tesla részvények árfolyamán is azonnal meglátszott a Consumer Reports minősítésének változása: 6,6%-ot csökkent az értékük, bár ez azért nem nevezhető drámai változásnak.

A kaliforniai villanyautó-gyártó, bár gyors növekedést mutatott az elmúlt években, egyelőre meglehetősen sebezhető, hisz épp csak bemutatta második modelljét, a Model S-nél testesebb Model X-et. Ezzel együtt az idén mintegy 50 ezer autó eladására számítanak, ám a nyereséges működéshez valószínűleg ennyi nem lesz elég – ahhoz a 35 ezer dollár körüli árú Model 3-ast is be kell mutatniuk, amellyel elérhető közelségbe kerülhet a tervekben szereplő évi félmillió autó legyártása, amit 2020-ra prognosztizált magának a cég.