Jöhet az ezer lóerős Aston Martin
Az Aston Martin kínai pénzből valósította meg első, tisztán elektromos autóját, amely nagyojából két év múlva válhat éretté a sorozatgyártásra. Azt mondják, az erősebb változat 1000 lóerő feletti teljesítményt kínál majd.
Egy sanghaji befektetőcég, a China Equity pénzéből készül a RapidE, amelyet tegnap mutatott be az Aston Martin. Ha minden a tervek szerint alakul, a típus két éven belül gyártásba kerülhet, és bár elsőként Kínában kezdik majd forgalmazni, hosszabb távon globális modellnek szánják. A hajtáslánc fejlesztésében a Williams Advanced Engineering az Aston Martin partnere: az F1-es csapatból kinőtt cégnek a korábbi energiavisszanyerő rendszerek (KERS) kapcsán rengeteg tapasztalata van a villamos hajtásokkal, és korábban a Jaguarral és a Porschével is együttműködtek hibrid sport- és versenyautók fejlesztésében.
Bár a kiállított autó műszaki adatait egyelőre nem hozták nyilvánosságra, az Aston Martin vezérigazgatója, Andy Palmer szerint két változat is készül. A csak hátsókerék-hajtású változat nagyjából olyan erős lesz, mint a benzinmotoros Rapide – annak az orrában 550 lóerős V12-es motor dolgozik – a hatótávja pedig 320 km körül lesz. De ezen kívül terveznek egy összkerék-hajtású változatot is, amelynek a teljesítménye 1000 lóerő felett lehet, persze a hatótáv rovására, de ez a kivitel dinamizmusban jócskán felülmúlhatja a legdurvább Tesla Model S-t is.
Egy ilyen autó persze semmiképp sem lesz olcsó, a becslések szerint az elektromos Aston Martin ára 200 ezer font – mintegy 85 millió forint – lesz, durván 30%-kal több mint a benzinesé. A tervek szerint mintegy 100 példányt szállítanának évente Kínába, és további 300-at terveznek eladni a világ más részein. Palmer szerint azok után, hogy a Tesla 35 ezer Model S-t el tud adni évente, négyszáz elektromos Rapide értékesítése aligha lesz gond.