Újabb VW dízelekben lehet csalószoftver
Eddig tényként kezelte mindenki, hogy az emissziós méréseket meghamisító vezérlőprogram csak az EA189 motorcsaládba került be. Ám a Volkswagen sajtóközleménye szerint most az újabb, EA288-as dízelmotorok korai, Euro 5-ös változatait is megvizsgálják, mivel felmerült a lehetőség, hogy ezekbe is ilyen típusú program került.
A német gyártó korábban többször is hangsúlyozta, hogy az Euro 6-os dízelmotorokba, amelyeket jelenleg építenek az autóikba, már biztosan nem került csalószoftver, de a német hírügynökség, a DPA korábban azt írta, hogy az EA288-as dízelek első szériái is érintettek lehetnek. Egyelőre úgy néz ki, a VW maga is bizonytalan, de elemi érdekük, hogy tisztázzák ezt a kérdést, még ha ez a visszahívás kibővítését is jelentené, hisz csak így tisztíthatja meg a cég a botrány során beszennyeződött arculatát.
A régi EA189-es dízelmotorok közül világszerte 11 milliót hív vissza a Volkswagen, és ezek közül az 1,6 literes változatokon, amelyekből Európában mintegy 3 millió került forgalomba, nem elég szoftvert cserélni, be kell építeni egy redukciós katalizátort is a nitrogén-oxid-kibocsátás csökkentésére. Ez a művelet pedig meglehetősen drága, hisz az autók jelentős módosítását igényli
Elemzők szerint ez lehet az autóipar eddigi legköltségesebb visszahívása, bár hogy mennyibe kerül majd, arra vonatkozóan egyelőre csak becslések állnak rendelkezésre. Azt már a VW vezetése is elismerte, hogy a korábban elkülönített 6,5 milliárd euró nem lesz elegendő, de az elemzők véleménye is eltér a várható végösszeg nagyságát tekintve: van, aki szerint 15-20 milliárdból fedezhetők lesznek a költségek, mások szerint 30-40 milliárd euróra is szükség lehet. A Volkswagen, ha nem is áldozatok nélkül, de valószínűleg átvészeli a dízel-botrányt, hisz tavaly év végén 18,6 milliárd euró készpénztartalékkal rendelkezett, és a botrány első hangjaira újabb drasztikus költségcsökkentési programba kezdtek, amely további milliárdokat takarít meg a cégnek.