GM: jöjjön a károsanyag-kibocsátási világnorma
Jelenleg régiónként más környezetvédelmi határértékeknek kell megfelelniük az autógyártóknak, és ez a General Motors motorfejlesztését vezető Dan Nicholson szerint a fontosabb fejlesztésektől veszi el a forrásokat. A szakember a VW dízel-botránya keltette politikusi érdeklődést használná fel arra, hogy a szabályok egységesítését kezdeményezze.
Jelenleg ahány nagyobb régió, annyi szabályrendszer létezik. Más normáknak kell megfelelni az Európai Unió területén, Japánban és az Egyesült Államokban – jelenleg ez a három piac szabályoz a legszigorúbban – a legnagyobb autópiac, Kína pedig épp most tervezi szigorítani saját környezetvédelmi normáit. A Nicholson azt mondja, ez a tökéletes alkalom egy globális normarendszer kidolgozásához, amely minden fontosabb autópiacon érvényben volna.
„Szeretnénk több erőforrást fordítani a fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére, de az a tény, hogy több különféle szabályrendszerhez kell igazodnunk, lefoglalja a fejlesztési kapacitásunk egy jelentős részét.” - mondja a szakember, hozzátéve, hogy dollár-százmilliókba kerül a többféle normának való megfelelés. Az egységesítés tehát az autógyárak számára is hasznos lenne, ugyanakkor rengeteg kérdést is felvet. Eddig az egyes régiók előírásai nagyjából követték a helyi szokásrendszert. Európában, ahol viszonylag drága az üzemanyag, és ezért elterjedtebbek a dízelmotoros autók, megengedőbb szabályok vonatkoztak a dízel-személyautók károsanyag-kibocsátására, míg Észak-Amerikában, ahol évtizedekig alig forgalmaztak ilyen járműveket, igen szigorúak például a dízelmotoroknál gondot okozó nitrogén-oxid-kibocsátási a normák.
Így már azt a kérdést sem könnyű megválaszolni, hogy egy egységes normarendszer melyik ma létező szabványon alapuljon. A szigorú kaliforniain? Az hatalmas érvágás lenne az európai gyártók számára. Vagy az európain? Abba biztosan nem mennének bele Észak-Amerikában. Ráadásul az is kérdéses, hogy egy túl szigorú normát átvenne-e mondjuk Kína, ahol az államilag támogatott, de még messze nem világszínvonalú helyi autóiparnak nyilván gondot okozna a betartásuk.
Nicholson szerint azonban így is több hasznot hozna az egységesítés, mint amennyi kárt okoz, így a Fisita, az autóipari mérnökök egyesülete soros elnökeként is igyekszik majd azért lobbizni, hogy minél hamarabb napirendre kerüljön a kérdés a politikai döntéshozók szintjén is.