Manapság az akkumulátor-kutatás az egyik legfelkapottabb tudományos téma, ami nem csoda: egyre több elektromos eszközt használunk, és ezekhez pillanatnyilag érzékeny és drága Li-ion akkumulátorokat használunk. Márpedig a lítium labilis, kevés van belőle, és épp ezért drága. A legnagyobb akadálya az elektromos autók elterjedésének pedig épp az akkumulátorok magas ára.
A svájci EMPA – egy állami finanszírozású anyagtudományi laboratórium Zürichben – azonban kidolgozott egy fajta akkumulátort, amely durván a lítium-akkumulátorok árának 15-öd részébe kerül, mivel gyakori, és ezért igen olcsó anyagokból áll. Az akkumulátor magnézium, és pirit – azaz kristályos vas-szulfid – elektródákat használ, a két pólus közt pedig nátrium és magnézium ionokat tartalmazó elektrolit teremt kapcsolatot. A kutatók szerint a szerkezet laboratóriumi körülmények közt jól működik, és tényleg filléres – a kérdés már csak az, hogy eljutnak-e a hétköznapi körülmények közt használható, és ipari mennyiségben gyártható változatig, és ha igen, mikor.
Olyan részletekről, mint kapacitás, áramtűrés, tömeg és maximális töltési ciklusszám, egyelőre nem beszélnek, így legfeljebb reménykedhetünk benne, hogy valóban hasznos lesz a magnézium-pirit akkumulátor, hisz jelenleg egy elektromos jármű árának durván a két-harmadát teszi ki az akkumulátor beszerzési költsége. Ha viszont 10-15-ödére esne vissza az akkumulátor gyártási költsége, akkor a villanyautók nem lennének érezhetően drágábbak benzines megfelelőiknél, ami a sokszorosára emelné a versenyképességüket.