A rém-autó nem halt ki
Nemrég tartottak autószalont Kvangcsu (a hivatalos kínai-angol átírás szerint Guangzhou) városában – ott állították ki ezt az iszonyú külsejű jószágot, méghozzá a helyi erő, a Guangzhou Auto, amely kínai viszonylatban is a nagyobb gyártók közül való. A Trumpchi i-Lounge a japán és koreai autótervezés legsötétebb hagyományait eleveníti fel.
Nem először szembesülünk vele, hogy az ázsiai ízlésvilág mennyire eltérő lehet a mienktől. Nagyszerű példája ennei az i-Lounge, ami fantasztikusan kényelmes és tágas jármű lehet – afféle elnöki, sofőrös kisbusz, amilyenekből egyébként Japánban szép számmal ad el a Toyota és a Nissan – de ránézni sem veszélytelen. Profilból eleve rettenetes az arányai miatt: a kerekei kicsik, az övvonala magas, az orra pedig túl rövid. Hátulról viszont az alaktalan, olvasztott viaszra emlékeztető kialakítás tűnik fel. Lehet, hogy az Alfa Romeo stílusú hátsó lámpák egy sportos modellen még jól is állnának, de itt inkább groteszkül festenek. A feketeleves azonban csak azután jön, miután szemből is megszemléltük ezt a csodát. A teljes orr-részt lefedő hűtőmaszk a rengeteg króm-vigyorral és a rejtett LED-lámpákkal egyszerre látszik ormótlannak és ízléstelenül vásárinak.
Mindez azért is érthetetlen, mert a belső tér bizonyítja, hogy a tervezőcsapatban akadt néhány kellemesen visszafogott ízlésű szakember is: a világos bőr és a közepes árnyalatú furnér kombinációja kellemes környezetet ígér. Ráadásul úgy hírlik, a Guangzhou Auto gyártani is szeretne valami hasonlót, Trumpchi GM5 néven. A hasonlóan tengeritehén-szabású Toyota Alphard és a Buick GL8 egyterűek riválisának szánják, és 200 lóerős turbómotorral tervezik felszerelni, ami egy ekkora karosszériát is legalább átlagos dinamikával mozgathatna.
Még csak azt sem mondanánk, hogy Kínában nem lenne sikeres egy efféle modell, hisz heten utazhatnak benne kényelmesen, drága modell lévén talán még a minőségével sem lesz baj, és úgy tűnik, ami nekünk már sok, az Kínában még nem feszegeti a jó ízlés határait. Csak akkor kell észnél lenniük, ha egyszer úgy döntenek, valóban itt az ideje megpróbálkozni Európával és Észak-Amerikával, hisz ezeken a piacokon kevesebbért is köznevetség tárgyává váltak már modellek – gondoljunk a Pontiac Aztek, a Ssangyong Actyon vagy akár a Toyota Mirai példájára.