Új CNG töltőállomások létesülnek Magyarországon
Sokan a sűrített metángázban látják az autózás rövid-, sőt, középtávú jövőjét, de az üzemanyagtöltő állomások terjedése lassú, különösen hazánkban. Most valamelyest javíthat a helyzeten a Pan-LNG projekt, amely nem csak új CNG töltőállomásokat létesít itthon, de meghonosíthatja a cseppfolyós földgáz, azaz LNG alapú autózást is.
A 85%-ban Európai Uniós pénzből megvalosuló, 17 millió eurós projekt célja, hogy 2017 szeptember 30-áig legalább öt új LNG töltőállomást létesítsen, amely egyben CNG-kútként is használható. Ezzel a jelenlegi 7-ről 12-re növekszik a hazai CNG kúthálózat, és elkezdhetik az LNG üzemű járművek – jellemzően nehéz teherautók – hazai próbáit is. A Pan-LNG projekt egyik vállalása, hogy legalább húsz ilyen teherautót is üzembe helyeznek az országban két éven belül.
A projekt elsődleges célja persze az ország átjárhatóságának növelése a gázüzemű járművek számára, így az új kutakat a fő közlekedési útvonalak mentén helyezik el. Azt azonban a projektet szervező Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) kutatásai is alátámasztják, hogy ez az EU által 2020-ra elvárt hálózatnagyság eléréséhez alig visz közelebb. Ahhoz, hogy a CNG és az LNG a gázolaj és a benzin életképes alternatívájává válhasson, hazánkban legalább 100, megfelelő eloszlásban elhelyezett gázkútra lenne szükség. Tőlünk nyugatabbra számos országban megteremtették már a metánnal való autózás feltételeit, Németországban például mintegy 900 tagú kúthálózat működik.
Ez a fajta gáz-üzemanyagú autózás jelenleg a belsőégésű motorral hajtott autók használatának egyik legtisztább, leginkább környezetbarát módja. Az alapanyagként szolgáló metán egyrészt az egyik legtökéletesebben elégethető szénhidrogén, másrészt földgáz mellett kinyerhető biomassza-feldolgozás során nyerhető biogázból is. Kis sűrűsége miatt azonban problémás a tárolása, ezért is dolgoztak ki erre két megoldást. A CNG nagy nyomáson tárolt gáz-halmazállapotú, de környezeti hőmérsékletű állapotot jelöl – ezt egyszerűsége miatt személyautókban használják – míg az LNG erősen hűtve cseppfolyosított metánt jelent, amelyet a hűtőrendszer tömege és helyigénye miatt teherautókban használnak elsősorban.