Hónapokig tartó lendületvétellel, nem kevesebb mint három sajtótájékoztató után ma indult újra a Lada forgalmazása Magyarországon. Fontos nap volt ez a mai a budapesti Zay utcában felhúzott első hazai, és egyben első Európai uniós bemutatóterem dolgozóinak és annak a kilenc márkakereskedőnek, akik mostantól új orosz autókat árusítanak majd. Összesen ezer Ladát akarnak eladni az első évben és a menetelés tovább folytatódik majd más európai országokban, ahol az utóbbi években ismét élénkülni kezdett az autópiac és sokan keresik a legolcsóbb megoldást.
Az első szállítmány Kalina kisautó és a mostanában 4x4 Classicnak nevezett Niva, vagyis összesen 10-12 autó már ott áll az importőr központi telepén, sőt, állítólag száz előrendelés érkezett a céghez, mielőtt egyáltalán ki lehetett volna próbálni az autókat.
Fogalmam sincs, mi mozgatja mostanában a magyar újautó-vásárlókat, de a Lada számítása bejöhet, ha rendkívül alacsony árára alapozza a sikert. A nagyjából Dacia Logan-méretű, lépcsős hátú Granta, ezerhatszáz köbcentis, nyolcvanhat lóerős motorral éppen a kétmilliós álomhatár alatt marad.
Így még az eddigi legolcsóbb itthon kapható új autónál, a Dacia Sandernál is olcsóbb és nem teljesen fapados, hiszen van benne blokkolásgátlós fék, menetstabilizáló-rendszer és kipörgésgátló. Könnyűfém felnikkel szállítják és elöl elektromosak az ablakai. Ezek a kütyük részben az európai előírások miatt kerültek a Grantába, de itthon még mindig sok olyan autó van a forgalomban, amelyben ezeknek híre sincs.
A Lada modellek ára azért zömmel két és félmillió forint körül szóródik, hiszen egy jobban felszerelt, de a Grantánál kisebb Kalina kombi az összes ésszerű extrával, beleértve a klímaberendezést is, már több mint 2,6 millióba kerül és hárommillió felett fizet majd, aki közel száz lóerős, automataváltós Ladát szeretne.
Aki beülne a felezőváltóval, illetve differenciálzárral felszerelt Niva utódjába, a még mindig az 1976-os formát viselő 4x4 Classicbe, a 2,8 millió forintért teheti ezt meg. A 4x4 tök fapados autó, alig különbözik azoktól a rendőrségi terepjáróktól, amelyeket sok éve az orosz államadósság-törlesztés részeként kapott a magyar rendőrség és már rég elporladtak. Az viszont tény, hogy ezek a puritán autók nagyon jól boldogulnak nehéz terepen, munkaeszközként megfelelhetnek.
Nemcsak alacsony árakkal próbál vevőket szerezni a részben Renault-Nissan tulajdonban lévő Lada, hanem azzal is, hogy az összes új autóhoz öt év garanciát adnak 100 ezer kilométer korlátozással, és hat év átrozsdásodás elleni garanciát is kínálnak. A Totalcar munkatársa, Csikós Zsolt, az Év Autója díj zsűrijének magyar tagja szerint a Ladák minőségén rengeteget dolgoztak a gyártó Autovaznál, a franciák belépése óta kínosan figyelnek a vásárlói visszajelzésekre és aki eddig vezette a kortárs orosz autókat, az összességben jól összerakottnak találta őket.
Az első hazai tesztre január közepéig várni kell, de az első adandó alkalommal utána járunk, hogy a gyakorlatban mi igaz abból, amit a visszatérő Lada ígér.