A kormányt is kiveszi a kezedből a Rinspeed

2015.12.19. 09:25

Teljesen autonóm közlekedésre alkalmas modellel készül a Las Vegas-i Consumer Electronics Show-ra a Rinspeed. A BMW i8-ason alapuló Etos tanulmány az ősszel már megvillantották, most azonban már többet is mutatnak belőle. A svájciak nem spóroltak a meghökkentő ötletekkel.

A legérdekesebb részlet talán a kormány: míg a korábbi változatoknál középre húzódott a kormánykerék, addig most a műszerfalba simul bele, ha bekapcsoljuk a teljes értékű robotpilótát. Ez persze biztonsági aggályokat is jelent, hiszen a gyors beavatkozás lehetőségétől fosztják meg a sofőrt. Egy esetleges rendszerhiba, vagy pillanatnyi kihagyás esetén nehéz perceket szerezhet a vezetőnek a megoldás. De legalább az újságolvasáshoz több lesz a hely.

Ami az információs és szórakoztató rendszert illeti, annak adatai két, egyenként 21,5 colos ívelt képernyőn jelennek meg. Ehhez persze különböző kütyüket is csatlakoztathatunk. Ha pedig úgy döntünk, hogy mi magunk vezetünk, nem bízzuk az autonóm rendszerre a dolgot, akkor nyolc külső kamera segít tájékozódni az autó körüli történésekről. A szemmozgást figyelve pedig a jármű rendszere igyekszik pontos képet alkotni arról, hogy mit lát a vezető, és felhívja a figyelmet arra is, amit nem vennénk észre. A tükrök például csak akkor adnak képet, ha rájuk nézünk.

A legszokatlanabb – és egyben vélhetően a leghasztalanabb – extra a drónokra tervezett leszállópálya a farrészen. A kamerás eszközzel innen felszállva dokumentálhatjuk, sőt akár streamen közvetíthetjük is utazásunkat, ha éppen erre vágynánk. Nyilván ez is az egyik oka annak, hogy éppen egy elektronikai kiállításra tervezik a bemutatót.

Műszakilag nem hordoz nagy változásokat a BMW i8-ashoz képest a Rinspeed Etos. A svájciak megtartották az 1,5-ös benzinmotor és egy villanyos egység alkotta hibridhajtást. A gyorsulás nulláról százra 4,4 másodperc, míg a végsebesség 250 km/h körüli. A Consumer Electronics Show január hatodikán nyitja meg kapuit. Azt azonban még nem tudni, hogy két hónappal később, a márciusi Genfi Autószalonon, hazai környezetben is ott lesz-e majd az Etos.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.