Eltörölheti a Volkswagent az amerikai bírság
Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma hivatalosan is beperelte a Volkswagent a tiszta levegő törvénynek nevezett jogszabály megsértéséért.
A jelenlegi jogszabályok szerint motorváltozattól függően akár 37 500 dollár bírságot is megítélhetne a bíróság minden egyes, csaló szoftverrel eladott autó után, és ebben az esetben közel 600 ezer autóról van szó. A lehetséges végösszeg 90 milliárd dollár körül van, ami még a VW számára is kigazdálkodhatatlan összeg lenne. Ha azzal számolunk, hogy a cég adózott nyeresége 2014-ben 2,3 milliárd euró, kevesebb, mint 2,5 milliárd dollár volt, akkor az jön ki, hogy 36 évi nyereséget nyelne le a lehetséges bírság összege – magyarul a cég le is húzhatná a rolót.
Mindezt persze csak azért írtuk ide, hogy érzékelhető legyen az összeg nagyságrendje, ráadásul az Egyesült Államok bírói sem szoktak élni a maximális kiróható bírság lehetőségével. A legutóbbi hasonló perben a Toyotára például 58 milliárd dollárt szabhattak volna ki elméletben, de a japán gyártó végül 34 millió dollár bírságot fizetett, ami egy ekkora cégnek aprópénz. A VW végső soron komoly befektetőnek számít Észak-Amerikában, így a cég ellehetetlenítése nyilván a pert kezdeményező minisztériumnak sem érdeke, viszont szükség van a gesztusra, hogy jelezzék, nem vesznek félvállról egy ilyen ügyet. A Volkswagen pedig nyilván örömest fizetne néhány tízmillió dollárt, ha ezzel megszabadul az ügytől, hisz az amerikai jog szerint egy jogi személy nem ítélhető el ugyanazért két alkalommal.
A kérdéses polgári per nem az egyetlen eljárás, amely a VW ellen Észak-Amerikában elindult: nyomoznak csalás gyanújával is, ami büntetőjogi felelősségvonást vonhat maga után, ha a bizonyítékok is alátámasztják a hatóságok feltételezéseit, és nyilván ennek is lehetnek komoly anyagi vonzatai. Az ügyet az autógyártó részéről is komolyan veszik, Matthias Müller, a cég új vezérigazgatója két hétre az Egyesült Államokba is megy, és csak részben a Detroit Motor Show kedvéért: nyilván igyekszik majd tárgyalni, akivel csak lehet, annak érdekében, hogy a dízelbotrány minél hamarabb, és minél zökkenőmentesebben záruljon, és az anyagi vonzatai ne tegyék tönkre a VW jövőjét.