Faraday: ezer hangtalan lóerő

2016.01.05. 11:41

A Faraday Future egy újabb villanyautó-gyártó, amely a Tesla nyomában járva próbál érvényesülni, egy másik híres elektrofizikus-feltláló nevével a cégérén. A cél a szériagyártás, de hogy felfigyeljenek rájuk, készítettek egy nulladik autót, egy ultra-sportos együlésest, amelyet a CES szórakoztatóipari szakkiállításon mutatnak meg a közönségnek.

Az FFZERO1 jelzésű jármű olyan, mintha valaki megvalósított volna egyet a Red Bull vagy a McLaren Gran Turismo tanulmányai közül. A villanyautó négy kerekét négy villanymotor hajtja, összesen több mint 1000 lóerő teljesítményt leadva, így a jármű végsebessége, legalábbis elvben, 320 km/h, és 3 másodperc alatt elérheti a 96 km/h-s sebességet. A lényeg mégsem ez az elérhetetlen, és nagyrészt értelmetlen felépítmény, hanem ami alatta van.

Az ismeretlen vállalkozás ugyanis egy könnyen variálható platformot tervezett, amelyre szinte bármilyen méretű és formájú autó építhető. A szerkezet kísértetiesen hasonlít a General Motors Autonomy illetve Hy-wire tanulmányainak szörfdeszka-platformjára, amelyet 2002-ben már megmutattak, de azóta nyomtalanul elveszett az amerikai óriásvállalat döntési labirintusában. A Faraday Future megoldása tehát, ha nem is eredeti, de mindenképp célszerű: a szerkezet alapját az akkumulátorokat is magába foglaló szendvics-szerkezet adja, amely két főtartó cseréjével egyszerűen nyújtható vagy rövidíthető. A szendvics két végére kerül a futómű és a hajtás, arra pedig a gyűrődőzónát kijelölő energiaelnyelő elemek. Erre a keretre aztán szinte bármilyen karosszéria épülhet, sokféle hajtás-elrendezéssel. A keret működhet egyetlen villanymotorral, de akár néggyel is, lehet első-, hátsó- vagy összkerék-hajtású, anélkül, hogy az alapjain változtatni kellene.

A terv az, hogy a Faraday Future rövid időn belül egész modellpalettát fejleszt ki erre az egyetlen platformra, és hasonlóan gyors növekedést produkálhat, mint a Tesla. Az FFZERO1 viszont aligha lesz a sorozatgyártású autók között, ez sokkal inkább a marketing-fogás, amivel felkelthetik a közönség figyelmét. Az sem véletlen, hogy a Detroit Motor Show helyett a CES a premier helyszíne: itt, a tabletek és mobiltelefonok között sokkal feltűnőbb egy ilyen versenyautó-forma szerzet, mint több tucat más tanulmányautó között.