Nagy könnyebbség lehet a Chevrolet tervezői számára, hogy két éve kiderült, kivonul a márka Európából. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy az új Cruze látványosan nagyobb, mint az elődje volt.
Első ránézésre egyértelmű a stilisztikai rokonság az Opel Astrával, de ez alighanem a közös műszaki alapoknak köszönhető, és annak, hogy a GM alsó középkategóriás modelljeinek tervezésében az Opel még mindig fontos szerepet játszik. Ugyanakkor a részleteket alaposan megnézve kiderül, hogy nincsenek egyforma karosszériaelemek, sőt, a két típus méretben is eltérő: a Cruze egyértelműen hosszabb. A tengelytávja is 2,7 méter, ami egy kategóriával feljebb sem lenne kevés, és az 524 literes csomagtér is hatalmas. Az Astra tengelytávja négy centivel rövidebb, a csomagtere pedig 56 literrel kisebb ennél. Az eltérés nyilvánvaló oka, hogy Észak-Amerikában, amely most már a Cruze legfontosabb piaca, kevésbé fontos a kis méret, mint a tágas belső tér.
Ugyanakkor a Cruze is megkapta az Opelnél fejlesztett modern, 1,4 literes benzines turbómotort, amely itt 153 lóerő és 240 Nm csúcsnyomaték leadására képes – ez utóbbi ráadásul 2000-es fordulatszámtól rendelkezésre áll. A motor kézi és automata sebességváltóval egyaránt kapható lesz, mindkét szerkezet hatsebességes. A GM kompakt padlólemezének lefogyasztása itt is érezteti a hatását, igaz, kisebb mértékben, mint a kisebb Astra esetében: a Cruze bő 110 kilóval könnyebb az elődjénél.
Úgy tűnik, a GM most úgy próbál több teret nyerni a nagyobb piacokon, hogy mindenütt igyekszik a helyi igényekhez jobban igazodó modelleket kínálni, a lehetőségekhez képest persze megtartva a szabványos műszaki alapokat. Ezzel ugyan szembe mennek a Fordéhoz hasonló kínálat-egységesítési törekvésekkel, de ez akár előny is lehet: a Cruze például rabolhat vevőket Észak-Amerikában egyszerűen azzal, hogy nagyobb hasznos belső teret kínál, mint a globális Focus, amely Európában sem számít a tágasabb típusok közé.