Nagyobb, tágasabb autó kedvezőbb aerodinamikával és kisebb motorokkal – így lehet összefoglalni röviden a Mercedes E osztály változásait az elődjéhez képest.
Az E osztály formájával már a gyári fotósorozat kiszivárgásakor foglalkoztunk: kicsit fantáziátlan, de a Mercedes kínálatba jól illeszkedő autó ez. Ám most az is kiderült, hogy a konzervatív forma aerodinamikailag is igazán kedvező, a formatényezője (Cw, Cd, Cx érték, ki hogy ismeri) 0,23, ami elég jó, bár valószínűleg csak egyes változatok tudják majd. Emellett a méretek is növekedtek, a tengelytáv 6,5, a hossz 4,3 centivel, ami arra enged következtetni, hogy elsősorban a hátsó utasoknak lesz több helye az új E osztályban. 4,923 méteres teljes hosszával nem csak elődjét nőtte túl a nagy Mercedes, de szépen hosszánőtt a konkurenciához is: az A6-os Audi valamivel hosszabb, az ötös BMW azonban valamivel rövidebb az új E osztálynál.
Ahogy már a fotók alapján sejteni lehetett, kétféle orrkiképzéssel érkezik a típus: az alapváltozatok és a kényelem-orientált Exclusive modellek viselik a klasszikus króm-maszkot a motorháztetőből kiálló csillaggal, míg az Avantgarde és az AMG változatokra a ritka osztású sportmaszk kerül kisebb levesestányérnyi Mercedes jelvénnyel a közepén. Ez a megközelítés eddig több modellen is bevált a Mercedesnek, hisz így a hagyománytisztelők számára is van autójuk, de azoknak sem okoznak csalódást, akik valami modernebbet szeretnének.
Ezt az E osztályt az aktuális divatnak megfelelően csak négyhengeres motorokkal vezetik be. Európában kétfélével, az E200-ba kétliteres, 184 lóerős turbós benzines kerül, az E220 d-be pedig a cég vadonatúj dízelmotorja, amely idővel várhatóan teljesen leváltja a régi 1,8 és 2,1 literes dízeleket. A kisebb hengertávolságú, így aztán kisebb helyigényű blokk ebben a kivitelben 1950 köbcentis, és a teljesítménye 195 lóerő lesz, egyetlen változó geometriájú turbófeltöltővel. Észak-Amerikában csak egyféle E osztály kínálnak majd, kétliteres, 245 lóerős turbós benzinmotorral.
Ennél persze sokkal színesebb lesz a motorpaletta a későbbiekben. A kétliteres benzinesből is készül majd többféle teljesítményszintű változat, a kétliteres dízelmotorból is készül majd 150 lovas alapváltozat, és persze jönnel erősebb kivitelek is. Így az E 350 e konnektoros hibrid 280 lóerő kombinált teljesítménnyel – ebbe is kétliteres benzines négyhengeres kerül a villanymotor mellé – vagy az E400 4Matic összkerék-hajtással és 3 literes, 333 lóerős turbós hathengeressel. A dízelmotoros csúcsmodell, az E350 d szintén hathengerest hord majd az orrában, méghozzá 258 lóerős és 620 Nm csúcsnyomatékú háromliterest. Az AMG változatokról egyelőre nem esett szó, de az már biztos, hogy ha egyáltalán készül nyolchengeres E osztály, az csak a sportos csúcsmodell lehet. Úgy néz ki, váltóból viszont csak egyféle lesz, legalábbis eleinte, az összes kivitelbe ugyanaz a 9 fokozatú automata váltó kerül. Nem kizárt azonban, hogy egyes motorok később manuális váltóval is elérhetők lesznek.
Az aktuális divatnak megfelelően az E osztályt is kínálják ugyanolyan dupla tablet-kijelzővel, amilyen az S osztályban van, bár itt még létezik analóg műszeres kivitel is. Igazából a teljes műszerfal-kialakítás a nagy testvérét imitálja, és a gyáriak szerint anyagválasztásban is igyekeztek az S osztály nyomában járni – ami nyilván a gazdagabban felszerelt változatokra igaz elsősorban. Vannak persze újdonságok, mint az érintésérzékeny gombok a kormányon, de az összkép itt is olyan, mint kívül: ez itt láthatóan a fékezett habzású S osztály, kicsit kisebb és kevésbé érdekes, de öltönyhöz már kiválóan passzol.
Az elektronikus hókuszpókuszok végtelen listájával nem fárasztanánk a kedves olvasót, van minden, ami manapság szokás. Talán az oldalütközés-védelemnek az a formája érdemel figyelmet, amely az ülések oldalába épített légkamra felfújásával megbillenti az utast a becsapódás várható irányával ellenkezőfelé, és persze a Drive Pilot fantázianevű félautomata pilóta, ami akár 210 km/h-ig sávban tartja az autót, és a gyáriak szerint akkor sem zavarodik meg, ha az út felfestései nem egyértelműek. Szintén új a Mercedesnél, hogy egy okostelefon-alkalmazással szűk parkolóhelyre kívülről is beállítható az autó.
A Mercedes olyannyira felkészült a típus premierjére, hogy az új E osztálynak már magyarországi ára is van: az E200-ért 11 863 920 forintot kérnek, az E220 d-ért pedig 12 523 850 forintot kell majd fizetni. Az árak február 1-jétől érvényesek.