A tűzoltóautó szennyezheti a levegőt?
Már 2014 óta nem lehet Euro 6-osnál rosszabb károsanyag-kibocsátású teherautókat forgalomba helyezni az EU területén, de a legújabb belügyminiszteri rendelet-tervezet szerint a tűzoltóautók kivételt képeznek a szabály alól, méghozzá meglepő mértékben: akár Euro 4-es motorokkal is forgalomba lehet helyezni az ilyen járműveket, ha a rendelet jogerőre emelkedik.
Az indoklás szerint az Euro 6-os motorok kipufogórendszere túlzottan felhevülhet, ami növényzet felett állva akár az autó alatt is tüzet okozhat. Emellett azt is említik, hogy az Euro 6-os motor teljesítménye kisebb, ami hátrányosan befolyásolja a jármű alkalmazhatóságát. Hasonló kivétel egyebek közt Németországban is él, állítólag azért, mert az Euro 6-os dízelmotorok részecskeszűrőjének öntisztítási ciklusához a jellemzően rövid utak miatt nem melegszik fel kellőképp a motor, ezért ott megengedik az Euro 5-ös motorok használatát. A magyar tervezetben nem is maga a kivétel a különös, hanem hogy itthon az Európában 2008 óta nem forgalmazható Euro 4-es motorok használatát is megengednék – erre nem látunk ésszerű magyarázatot.
Szintén sajátos megközelítés a rendelet megfogalmazói részéről, hogy 2025-ig szolgálatban tartanák a jelenlegi fogvatartott-szállító járműveket. Nem követelnék meg az átalakítási engedélyeket, és az alapvető biztonsági berendezések meglétét sem. Így még kilenc évig utaztatnák a rabokat biztonsági öv nélkül, és olyan rácsozat mögött, amely nem teszi lehetővé a gyors mentést vészhelyzet esetén.