Szigorúbb típusengedélyeztetést javasol az EU
A Volkswagen dízelbotránya kapcsán terelődött a figyelem az európai típusengedélyeztetési rendszer hiányosságaira. Az eddigi gyakorlat az volt, hogy ha egy típus egy nemzeti hatóságnál megkapta a forgalomba helyezési engedélyt, akkor az EU többi tagországa egyszerűen elfogadta azt. Ez a gyakorlat azonban túl széles kiskaput jelent a gyártók számára – ezt zárnák be egy központi hatóság felállításával. Friss információ: Emellett autónként maximum 30 ezer eurós - mintegy 9,4 millió forintos - bírság kiszabását is lehetővé tenné az Európai Bizottság javaslata, ha egy gyártó meghamisítaná a mérési eredményeket. Ez a VW botrány esetében, ahol 8,5 millió jármű érintett, 255 milliárdos büntetési maximumot jelentene, amely elég ahhoz, hogy bármely autógyártó felszámolását eredményezze.
Az Európai Bizottság közleménye körülményesebben fogalmaz. „A (VW) botrány kitörése óta több megkeresés is érkezett a Bizottsághoz, amelyek a típusengedélyeztetési eljárás megerősítését sürgetik, különösen azt, hogy megfelelő felügyeleti mechanizmusokat iktassunk a folyamatba... A szabályok eltérő értelmezésének és végrehajtásának lehetősége jelenleg aláássa a rendszer hatékonyságát, ezért a legfontosabb cél az, hogy biztosítsuk a polgárok biztonságát és egészségét, illetve hogy megvédjük környezetünket.”
Mindez valószínűleg azt jelenti, hogy valamilyen módon megpróbálják központosítani a típusengedélyeztetést, ami logikus is, ha azt nézzük, hogy az engedély az EU egész területére érvényes. Ez azonban jelentős ellenállásba ütközhet egyes tagállamok és lobbi-csoportok részéről, hisz egy központi engedélyező szerv nyilvánvalóan csökkentené az autógyárak mozgásterét. Elemzők szerint elsősorban Nagy-Britannia és Németország részéről várható ellenállás a központosítással szemben, így hosszan elhúzódó vitára lehet számítani a témában következő évek során.
Már most látszik, hogy a VW dízel-botrány talán leghasznosabb mellékhatásaként Európában számos, korábban megingathatatlannak látszó, és félrevezető eredményeket adó gyakorlatot elsöpörhet a nagy politikusi figyelem révén. Így a típusengedélyeztetés szigorítása mellett megújíthatják a manipulálható fogyasztás- és károsanyag-kibocsátás-mérési eljárásokat is, ami végső soron az autóvásárlók érdekét is szolgálná. Mindehhez azonban épp az EU demokratikus berendezkedése miatt hosszú idő kell, és nyilván megjelennek majd az ellenérdekelt csoportok is, amelyek jelentősen puhíthatják a szigorítási törekvéseket.