H2 Speed: űrtechnika ízléssel csomagolva
A GreenGT nevű svájci cég és a Pininfarina stúdió közös munkája a fehér, versenyautó-szerű tanulmány, amelyet Genfben állítottak ki az idén. A végeredmény, a H2 Speed elegáns és letisztult, bár inkább úgy érdekes, ahogy egy a sci-fikben előforduló díszletjárművek: még annyi célszerűséget sem látunk benne, mint egy versenyautóban. Nem is igazán autó ez, inkább afféle jövőkép.
Annak viszont nem rossz: a GreenGT nem kevesebbet állt, mint hogy jelenleg az övék a legerősebb hidrogénüzemű elektromos hajtás, és bár az ilyen legek mindig megkérdőjelezhetők, annyi biztos, hogy a hajtásrendszer nem gyenge: a hátsó kerekeket hajtó két motor összteljesítménye 503 lóerő. Nem csoda, hogy az 1,42 tonnás gép 3,4 másodperc alatt elérheti a százas tempót, a végsebessége pedig 300 km/h, ami különösen annak tükrében tiszteletet parancsoló, hogy a két motor sebességváltó nélkül hajtja az autót.
Már nyolc éve fejlesztik ezt a hajtásrendszert, amelyet eddig már többféle csomagolásban láthattunk. Készült egy nagyon fura cápakopoltyús szerzet még 2012-ben, amelyet Le Mans-ban szerettek volna indítani egy évvel később, de ez valamiért nem jött össze, sőt, a GreenGT szállította a Citroën Survolt tanulmány mozgásképes változatának elektromos hajtását is 2010-ben. Ám úgy néz ki, egyelőre nemigen telik többre a cégtől kísérleti hajtásláncok összerakásánál. Nem csoda, az üzemanyagcellás hajtás még mindig túl drága, a hidrogén-kutak ritkasága sem segíti a terjedését, és még mindig sokan vitatják a létjogosultságát a tisztán elektromos járművek gyors fejlődésének láttán.
A H2 Speed a GreenGT számára elsősorban azért lehet hasznos, mert így megmutathatja a kis cég, hogy létezik, és ez az egyetlen módja, hogy a fejlesztéshez további befektetőket találjanak – csak így van rá remény, hogy a cégnél felhalmozódott fejlesztési tapasztalatok előbb-utóbb tömeggyártásra alkalmas, akár a mi életünket is befolyásoló hidrogénhajtást eredményezzenek.