Vlagyimir Putyin még a 2012-es választási kampányában ígérte meg a választóknak, hogy az elnöki flottában lévő nyugat-európai típusokat hamarosan a hazai ipar által előállított luxusautókra cserélik. Ezzel az államapparátus példát mutatna a honpolgároknak is, hogy ők is az Oroszországban gyártott járművek felé forduljanak autóvásárláskor. Úgy tűnik Putyin tartotta a szavát, az állam egyre több Ladát vásárol a különböző feladatainak ellátására. Nemrég a Rendőrség kezdte meg a Vesták tesztelését. Két autó már szolgálatba állt Udmurtban, de hamarosan Moszkvában is megjelennek az új Ladák. Az állam, azonban hiába vásárolja a Ladákat, a lakosság egyelőre kivár, amivel igen rossz helyzetbe kerülhet a neves orosz gyártó.
Visszatérve az elnöki konvojra. A helyi járműipar azonnal rámozdult az új elnöki limuzin témájára. A ZIL már 2012 végére, elkészítette az elnöki limuzinjának a prototípusát, a 4112R-t. Persze nincs új a nap alatt, az új típus a jó öreg 41052-es ZIL, ráncfelvarrott változata volt. A 4112R végül csúfosan megbukott. Az új limuzin annyira pocsékra sikeredett, hogy még Putyinnak sem kellett, ezért most a ZIL, igen csak horribilis összegért próbál tőle szabadulni. A fiaskó után egyre másra jelentek meg a sajtóban a különböző, főleg orosz, formatervezők munkái az új elnöki limuzinokról. Persze a ZIL sem maradt tétlen, ugyanis szerette volna, kiköszörülni a csorbát, de ami ettől is fontosabb, hogy a ZIL és az állami autófejlesztő intézet (NAMI), bőkezű állami támogatást kapott az új elnöki konvoj járműveinek kifejlesztéséhez.
Nem sokkal később már az is kiderült, hogy a járművek formatervét a NAMI, a műszaki alapokat pedig a Porsche Engineering tervezheti meg, sorozatgyártás feladata pedig a lihacsovi autógyárra hárulna. Ekkor már azt is lehetett tudni, hogy a NAMI és a Porsche nem csak limuzint tervez az új konvojba, hanem egy teljes luxusautó-családot, így egy terepjárót és egy kisbuszt is.
A limuzin prototípusát 2014-ben mutatta be a NAMI, ekkor már néhány műszaki részletet is elárult fejlesztő cég. A luxusautó páncélját a francia Dassault tervezte, így az új ZIL 6 tonna és 6,84 méter hosszú. A járműben egy 820 lóerős, kétturbós, hatliteres V12-es Porsche motor dolgozik, amivel egészen 250 kilométeres sebességig gyorsulhat majd, Putyin új limuzinja.
Eddig nem sokat tudhattunk meg a jármű-család többi tagjáról, de nemrég, a már majdnem teljesen elkészült terepjáró prototípusáról jelentek meg, nem túl jó minőségű kémfotók. Így a NAMI, kénytelen-kelletlen, közétett erről is és a kisbuszról is néhány műszaki adatot. A szabadidő autóban és a testőrség kisbuszában is ugyanaz a Porsche motor lesz, mint a limuzinban. A terepjáró súlya 3,2, a kisbuszé pedig 3,5 tonna. A szabadidő autó 5,08, a busz pedig 5,83 méter hosszú és 2,45 méter magas lesz.
A limuzin formatervénél, az alkotók szerint, visszaköszönnek a két nagy előd, a Zisz-101 díszei és a Zisz-110 formai megoldásai, de semmiképpen sem azok retró változatáról van szó, hangsúlyozzák a tervezők. A terepjáró és a kisbusz orr kialakítása is a gyökerekhez nyúlik majd vissza, konkrétan a limuzinéhoz hasonló lesz, de modern köntösben.
Jelenleg az egyelőre még a név- vagy inkább típusjelzés nélküli limuzin tesztelése folyik, de hamarosan megkezdődik a terepjárók nyúzópróbája is. A kisbusz még félkész állapotban várja, hogy elkészüljön, de az ígéretek szerint az is kész lesz ez év nyarára. A ZIL-nek azonban most a legnagyobb problémája az, hogy nagyon nehezen talál beszállítókat a prototípusok elkészítésére, amiben nem segítenek az Oroszország elleni gazdasági szankciók sem, hiába pumpál az állam folyamatosan pénzt a projektbe. Így most a ZIL-nek, mindenképpen orosz beszállítókat kell találnia a projekthez, ami nagyon nehéz feladat, ugyanis a hatalmas országban, nem egyszerű jó minőségű alkatrészeket előállító cégeket találni.
A fejlesztés azonban, nemcsak ezért, hanem az orosz gazdaság állapota miatt is megakadhat, ugyanis nem biztos, hogy jó ötlet ilyen helyzetben egy presztízs beruházásra sok állami pénzt költeni.
Persze a fejlesztők optimisták. A tervek szerint az új járművek a 2018-as elnöki beavatáson jelennek meg először a nyilvánosság előtt, ekkor kezdődhet el a páncélzat nélküli polgári változatok gyártása. Elsőként az elnöki limuzin rövidebb, 5,84 méteres, 3,2 tonnás változatát kezdik sorozatban gyártani. Néhány hónappal később pedig kezdődhet a terepjáró sorozatgyártása is. Ezek többféle hajtással és felszereltséggel is elérhetőek lesznek. De a kisbusz változat sorozatgyártásáról egyelőre még nem döntöttek.
A ZIL-nél elsősorban a gazdag orosz vásárlókra számítanak, ezért 2018 végére szeretnének egy szalont is nyitni Moszkvában, ahonnan az első megrendelők várhatóan 2019 elején gördülhetnek ki az új orosz limuzinjaikkal.