ZIL-ekre cseréli Putyin a Mercedeseit

2016.03.05. 16:09

Vlagyimir Putyin még a 2012-es választási kampányában ígérte meg a választóknak, hogy az elnöki flottában lévő nyugat-európai típusokat hamarosan a hazai ipar által előállított luxusautókra cserélik. Ezzel az államapparátus példát mutatna a honpolgároknak is, hogy ők is az Oroszországban gyártott járművek felé forduljanak autóvásárláskor. Úgy tűnik Putyin tartotta a szavát, az állam egyre több Ladát vásárol a különböző feladatainak ellátására. Nemrég a Rendőrség kezdte meg a Vesták tesztelését. Két autó már szolgálatba állt Udmurtban, de hamarosan Moszkvában is megjelennek az új Ladák. Az állam, azonban hiába vásárolja a Ladákat, a lakosság egyelőre kivár, amivel igen rossz helyzetbe kerülhet a neves orosz gyártó.

Visszatérve az elnöki konvojra. A helyi járműipar azonnal rámozdult az új elnöki limuzin témájára. A ZIL már 2012 végére, elkészítette az elnöki limuzinjának a prototípusát, a 4112R-t. Persze nincs új a nap alatt, az új típus a jó öreg 41052-es ZIL, ráncfelvarrott változata volt. A 4112R végül csúfosan megbukott. Az új limuzin annyira pocsékra sikeredett, hogy még Putyinnak sem kellett, ezért most a ZIL, igen csak horribilis összegért próbál tőle szabadulni. A fiaskó után egyre másra jelentek meg a sajtóban a különböző, főleg orosz, formatervezők munkái az új elnöki limuzinokról. Persze a ZIL sem maradt tétlen, ugyanis szerette volna, kiköszörülni a csorbát, de ami ettől is fontosabb, hogy a ZIL és az állami autófejlesztő intézet (NAMI), bőkezű állami támogatást kapott az új elnöki konvoj járműveinek kifejlesztéséhez.

Kapcsolódó
Feltámad az elnöki ZIL

Feltámad az elnöki ZIL

Bár az orosz állami vezetők mostanság Mercedes S osztállyal járnak, hamarosan visszatérhetnek a masszív orosz páncél-limókhoz.

Nem sokkal később már az is kiderült, hogy a járművek formatervét a NAMI, a műszaki alapokat pedig a Porsche Engineering tervezheti meg, sorozatgyártás feladata pedig a lihacsovi autógyárra hárulna. Ekkor már azt is lehetett tudni, hogy a NAMI és a Porsche nem csak limuzint tervez az új konvojba, hanem egy teljes luxusautó-családot, így egy terepjárót és egy kisbuszt is.

A limuzin prototípusát 2014-ben mutatta be a NAMI, ekkor már néhány műszaki részletet is elárult fejlesztő cég. A luxusautó páncélját a francia Dassault tervezte, így az új ZIL 6 tonna és 6,84 méter hosszú. A járműben egy 820 lóerős, kétturbós, hatliteres V12-es Porsche motor dolgozik, amivel egészen 250 kilométeres sebességig gyorsulhat majd, Putyin új limuzinja.

Eddig nem sokat tudhattunk meg a jármű-család többi tagjáról, de nemrég, a már majdnem teljesen elkészült terepjáró prototípusáról jelentek meg, nem túl jó minőségű kémfotók. Így a NAMI, kénytelen-kelletlen, közétett erről is és a kisbuszról is néhány műszaki adatot. A szabadidő autóban és a testőrség kisbuszában is ugyanaz a Porsche motor lesz, mint a limuzinban. A terepjáró súlya 3,2, a kisbuszé pedig 3,5 tonna. A szabadidő autó 5,08, a busz pedig 5,83 méter hosszú és 2,45 méter magas lesz.

A limuzin formatervénél, az alkotók szerint, visszaköszönnek a két nagy előd, a Zisz-101 díszei és a Zisz-110 formai megoldásai, de semmiképpen sem azok retró változatáról van szó, hangsúlyozzák a tervezők. A terepjáró és a kisbusz orr kialakítása is a gyökerekhez nyúlik majd vissza, konkrétan a limuzinéhoz hasonló lesz, de modern köntösben.

Jelenleg az egyelőre még a név- vagy inkább típusjelzés nélküli limuzin tesztelése folyik, de hamarosan megkezdődik a terepjárók nyúzópróbája is. A kisbusz még félkész állapotban várja, hogy elkészüljön, de az ígéretek szerint az is kész lesz ez év nyarára. A ZIL-nek azonban most a legnagyobb problémája az, hogy nagyon nehezen talál beszállítókat a prototípusok elkészítésére, amiben nem segítenek az Oroszország elleni gazdasági szankciók sem, hiába pumpál az állam folyamatosan pénzt a projektbe. Így most a ZIL-nek, mindenképpen orosz beszállítókat kell találnia a projekthez, ami nagyon nehéz feladat, ugyanis a hatalmas országban, nem egyszerű jó minőségű alkatrészeket előállító cégeket találni.

A fejlesztés azonban, nemcsak ezért, hanem az orosz gazdaság állapota miatt is megakadhat, ugyanis nem biztos, hogy jó ötlet ilyen helyzetben egy presztízs beruházásra sok állami pénzt költeni.

Persze a fejlesztők optimisták. A tervek szerint az új járművek a 2018-as elnöki beavatáson jelennek meg először a nyilvánosság előtt, ekkor kezdődhet el a páncélzat nélküli polgári változatok gyártása. Elsőként az elnöki limuzin rövidebb, 5,84 méteres, 3,2 tonnás változatát kezdik sorozatban gyártani. Néhány hónappal később pedig kezdődhet a terepjáró sorozatgyártása is. Ezek többféle hajtással és felszereltséggel is elérhetőek lesznek. De a kisbusz változat sorozatgyártásáról egyelőre még nem döntöttek.

A ZIL-nél elsősorban a gazdag orosz vásárlókra számítanak, ezért 2018 végére szeretnének egy szalont is nyitni Moszkvában, ahonnan az első megrendelők várhatóan 2019 elején gördülhetnek ki az új orosz limuzinjaikkal.