Huszonöt éve kapta be a VW a Škodát
Egész pontosan 1991 március 28-án írták alá a szerződést, amelynek következtében a Škoda Auto állami kézből a Volkswagen konszernhez került. Most már látszik, hogy ezzel a cseh gyártó járt a legjobban az egykori KGST autógyárai közül: nem csak a neve maradt fenn, de meglehetősen sikeres, és házon belül még mintha némi önállóságot is élvezne.
Ez persze korántsem volt ilyen egyértelmű a kezdetekkor. Amikor a VW átvette a céget, épp az akkor még viszonylag új Favoritot gyártotta a cég, amely, bár az ex-szocialista országok mezőnyében a legkorszerűbb autók közé tartozott, legalább tíz év lemaradásban volt a kapitalista konkurenciával szemben. Az első igazán versenyképes Škoda, amelyről már nem születtek lekicsinylő hangulatú viccek, csak öt évvel később érkezett: az Octavia már a VW aktuális műszaki megoldásaira épült, és váratlanul sikeresnek bizonyult. Ez a típus, illetve az 1999-ben bemutatott Fabia teremtette meg a későbbi sikerek alapjait, amelyek túlszárnyalták a VW csoport várakozásait is.
A Škoda tavaly már 1,06 millió autót adott el, amivel harmadik a vállalatcsoporton belül, a VW és az Audi után – amit valószínűleg még a VW vezetősége sem sejtett 1991-ben. Mindez valószínűleg annak köszönhető, hogy a Škodánál az elmúlt húsz évben törekedtek egy jól átgondolt, teljes modellpaletta kialakítására, ráadásul úgy, hogy az autóik markánsan eltértek a műszaki szempontból rokon Volkswagenektől.
Az évek során fel-felmerült persze a kérdés, hogy nem lett volna-e jobb, ha a cseh autóipar önállóan folytatja, de ahogy a Lada, a Dacia, az FSO vagy épp a Zastava példája mutatja, ezek a regionális gyártók tőkeerős szakmai partner nélkül nem igazán életképesek. A Lada és a Dacia ma már a Renault irányítása alatt fejlődik, a Zastavát a Fiat húzta ki a csávából néhány éve, de számos hasonló márka, mint a Moszkvics, az ARO vagy az FSO mára egyszerűen tönkrement.