A Volkswagen ugyan komoly bajban van a régebbi dízelmotorjai miatt, de a lényeges fejlesztések ettől még terv szerint haladnak. Most épp egy új turbós benzinmotort mutattak be, amely az EA211-es család legújabb tagja. A TSI Evo fantázianevű 1,5 literes négyhengeresből kétféle változat készül majd, a gyengébbik 130, az erősebb 150 lóerő csúcsteljesítménnyel.
Az új motor legnagyobb újítása kétségtelenül a változó geometriájú turbófeltöltő alkalmazása. Ez a megoldás turbódízel motorokban ma már mindennapos, benzinesekben viszont igencsak ritka, mivel a mozgó alkatrészeket tönkreteszi a benzinmotor magasabb hőmérsékletű kipufogógáza, ez pedig olyan műszaki probléma, amit eddig csak igen drágán tudtak megoldani a mérnökök. A Porsche 911 Turbóban a Porsche már használ hasonló megoldást egy ideje, de eddig úgy tűnt, olcsóbb benzinmotorokban egy darabig még nem bukkanhat fel a változó geometriájú turbófeltöltő. Ám úgy tűnik, a VW-nél mégis megoldották a problémát, hisz az új 1,5 literes TSI motor a VW csoport nagyobb autóinak alapmotorja lesz, így vélhetően milliós nagyságrendben gyártják majd.
A TSI Evo motor a Miller körfolyamat szerint működik, ami hatékonyabb működést tesz lehetővé, mint a hagyományos benzinmotorok által megvalósított Otto körfolyamat – ennek köszönhető, hogy turbómotorhoz képest igen magas, 12,5:1 lehet a sűrítési viszonya. A gyáriak szerint mintegy 10%-kal fogyaszt majd kevesebbet, mint az 1,4 literes 125 lóerős TSI motor, amihez nyilván az is hozzájárul, hogy részterhelésnél itt is csak két henger működik a négyből. A motor egy további előnye, hogy 200 Nm-es maximális nyomatéka igen széles tartományban, 1300-as és 4500-as percenkénti fordulatszám között áll rendelkezésre, ami jó vezethetőséget sejtet.
A VW első körben Európában kezdi leváltani a régebbi turbómotorokat az 1,5 literes TSI Evo-val, de valószínű, hogy lassan minden hasonló teljesítményű négyhengerest ezzel helyettesítenek majd a kínálatban.