A Toyota megtalálta a szuper-akkumulátort?
Jelenleg a lítium-bázisú akkumulátorok az egyeduralkodók, de a Toyota kutatói állítólag rátaláltak egy hatékonyabb akkumulátor-típus alapjaira, méghozzá egy véletlen folytán.
A magnéziummal, mint akkumulátor-elektródával egy ideje már kísérleteznek, és korábban is úgy tűnt, hogy ez a fém lehet az energiasűrűség további növelésének kulcsa, de eddig nem találtak hozzá olyan elektrolit-folyadékot, amellyel jól működött volna. A Toyota kutatói azonban most rábukkantak egy lehetséges megoldásra, méghozzá lényegében véletlenül. Kutatásuk során a hidrogén-tárolás hatékonyabb módját keresték – ennek a mellékterméke az új elektrolit, amely alapján elkezdhetik egy hatékony magnézium-akkumulátor fejlesztését.
A Toyotánál persze tisztában vannak a lehetőségekkel: egy ilyen új akkumulátor kifejlesztése, a gyártási eljárások kialakítása, a gyártás beindítása és felfuttatása, vagyis mindaz, ami ahhoz kell, hogy megfizethető áron álljon rendelkezésre, a tapasztalatok szerint legalább 20 évig tart, és hihetetlen költségekkel jár. Ráadásul további évekbe telhet, mire a technológia az autóipar számára is megfizethetővé válik. A Li-ion akkumulátorok ma már a tömeggyártás fázisában vannak, de az autók hajtására alkalmas mennyiség még mindig olyan drága, hogy a legtöbb villanyautó árának mintegy háromnegyedét az akkucsomag adja.
Ezzel együtt biztató, hogy az akkumulátor-kutatásban évről évre hallani olyan újdonságokról, amelyek egy komolyabb áttörés lehetőségével kecsegtetnek. Természetesen nem a Toyotáé az egyetlen ilyen megoldás, számos hasonló kutatás folyik, amelyek mind az energiasűrűség javítását célozzák, és egyelőre nem tudni, hogy néhány évtized múltán melyik lehet az, amely új lendületet adhat az elektromos járművek fejlesztésének.