Ismét csalással vádolják az Opelt
A Deutsche Umwelt Hilfe, röviden DUH először tavaly októberben vádolta meg azzal az Opelt, hogy a Volkswagenéhez hasonló csalószoftvert alkalmaz a Zafira 1,6 literes dízelmotorjában. Ezúttal a TÜV Nord vizsgálataira hivatkoznak, de a német sajtóban megjelentek alapján sem egyértelmű, hogy ugyanolyan csalásról lenne szó.
A mérések szerint a dízel Zafira csak 20 és 30 fok közötti környezeti hőmérsékleten teljesíti a normákat, és a motor kilép a környezetbarát üzemmódból, ha percenként 2400-as fordulatszám felett, 120 km/h felett vagy 915 millibar légnyomás alatt használják. A DUH ezzel igyekszik bizonyítani, hogy az Opel dízelmotorját a Volkswagenéhez hasonlóan úgy programozták, hogy csak a mérések során teljesítse a normát, bár ezt ezekkel az eredményekkel sem lehet egyértelműen bizonyítani.
Ezt nyilván az Opelnél is tudják, hiszen ugyanazt a választ adták, mint korábban: nincs olyan szoftverük egyik motorjukban sem, amely – ahogy a Volkswagené – érzékelné, ha az autót épp mérik. Az viszont kétségtelen, hogy a szoftvert a mérési szabványra optimalizálták, így olyan üzemállapotokban, amelyek kívül esnek a szabvány mérési tartományán, lekapcsolják a károsanyag-kibocsátást csökkentő kipufogógáz-visszavezetést, amely azonban a teljesítményt és az élettartamot is csökkenti. Ezzel a szabályokba épített kiskaput használják ki, ám a VW-éhoz hasonló direkt csalást ez nem jelent. A német közlekedési hatóság, a KBA már elrendelt egy visszahívást pontosan emiatt, amelyben dízelmotoros Opelek is érintettek, köztük 53 ezer Opel Zafira és 31 ezer Opel Insignia.
Úgy tűnik, a DUH, miután több európai autógyártót is megvádolt tavaly ősszel különösebb eredmény nélkül, most kifejezetten az Opelt vette célba: a Zafiráról és az Astráról is azt állítják, hogy csalószoftvert tartalmazó dízelmotorral kerülnek forgalomba. Ám egyelőre nem szolgáltak meggyőző bizonyítékokkal, amelyek bíróságon is megállnának – úgy tűnik, inkább sajtóbotrányt igyekeznek generálni, amely árthat az Opel megítélésének Németországban. Az Opel még nem válaszolt érdemben, ahogy a közlekedési hatóság sem foglalt állást, de az az érzésünk, ennek az ügynek még lehet folytatása.