Itt az Audi szép új kupéja
Már-már valódi művészet, ahogy az Audi modellt vált, úgy, hogy az csak az igazi márka-fanatikusoknak tűnik fel. Most újra előadták a nagy trükköt, méghozzá egy olyan modellel, amelynek egyáltalán nem ártana, ha üvöltene róla, hogy ez a fantasztikus új változat.
Pedig rendesen megdolgozták az A5 Coupét, ha alaposan megnézzük, kiderül, hogy egyetlen karosszériaelem sem maradt érintetlen, csakhogy ehhez a régi és az új változatot egymás mellé kell állítani. A tetővonal, az övvonal hullámzása, az ajtók alján végigfutó borda – minden úgy és ott maradt, ahogy volt, legfeljebb az orr-rész láttán ver tanyát a gyanú az emberben, végrehajtottak egy kisebb modellfrissítést. Jobban megfigyelve a részleteket persze kiderül, hogy az övvonalat a korábbinál jobban kiemelt éllel rajzolták meg, az ajtók alján is határozottabb élek alkotják azt a bordát, az orr-rész pedig még más formájú is, mint volt, alacsonyabb és szélesebb a hűtőrács, íveltebb a LED-es fényszórók felső kontúrja, és kettővel több él fut végig az orr-részen. De az egész vadiúj formaterv üzenete az, hogy oszoljanak, kedves népek, nincs itt semmi látnivaló.
Ehhez képest az új A5 és S5 Coupé nagyrészt vadiúj technika, amely követi az ugyanilyen elvek alapján lecserélt A4-es fejlesztéseit. A padlólemez a hosszmotoros Audi platformok legfrissebbike, az MLB+, ami önmagában durván 60 kilogramm súlycsökkenést hozott, pedig az autó hossza még nőtt is 4,5 centit. A méretnövekedés állítólag érezhető a hátsó lábtérben, és találtak 10 plusz litert a csomagtartóban is, ami így 465 literes lett. Nem mintha bárki a célszerűség kedvéért venne kupé Audit, de az ilyesmi hosszabb távon azért számít. A legnagyobb csoda azonban az, hogy a látványnak szinte változatlan forma légellenállását is sikerült drasztikusan javítani: a formatényező 0,29-ről 0,25-re csökkent, úgy, hogy ránézésre több az éles, kiálló részlet az autón.
A motorválaszték nagyrészt ismerős motorokból áll. Első körben két benzines és három dízelmotor közül választhatnak az A5 Coupé vásárlói. Mindkét beniznes kétliteres turbómotor, a gyengébbik 190 lóerős, és állítólag kifejezetten alacsony fogyasztásra optimalizálták – bizonyos üzemállapotokban Atkinson ciklust valósít meg – az erősebbik viszont 250 lóerős. Dízelből is van egy kétliteres négyhengeres 190 lóerős, illetve kétféle V6-os, 218 vagy 286 lóerővel. A csúcsot az S6-os jelenti, ebbe háromliteres biturbó V6-os benzinmotort építenek 354 lóerővel. A sportos változatba a hathengeres benzinmotor mellé nyolcfokozatú, kézzel is kapcsolható automata váltót és összkerék-hajtást építenek. Ebben a kiépítésben az autó 4,7 másodperc alatt gyorsulhat százra, hét tizeddel gyorsabban, mint az előző S5, miközben még a fogyasztás is javult: vegyes ciklusban 7,3 liter benzinnel is megelégszik, ha nem nyomjuk neki.
A kupé belső kialakításával szorosan követték az A4-es fejlesztéseit: itt is elérhető lesz, persze felárért a Virtual Cockpitnek nevezett műszeregység, amely egy 12,3 hüvelyk képátlójú LCD-n jeleníti meg a mutatós műszerek képét. Az MMI fedélzeti rendszerből is a legújabb került be, ehhez 8,3 hüvelykes képernyő és érintésérzékeny középkonzoli tekerentyű jár. Ma már nem meglepő, hogy az Audi is Apple Carplay és Android Auto kompatibilis, az viszont új, hogy a rendszerhez SIM-kártya is jár, amely három évig ingyenesen biztosít internet-elérést az autóban.
Az új A5 és S5 Coupét valamikor az ősz folyamán kezdik forgalmazni Európában, és bár egyelőre nem közöltek árakat, nem valószínű, hogy 1-2000 eurónál nagyobb lenne az árkülönbség.