Szigorúbb emissziós szabályokat követel Németország
Az elmúlt hónapokban a VW dízel-botránya következtében számos, más gyártmányú dízelmotoros autót is megvizsgáltak a német közlekedési hatóság, a KBA szakértői. Kiderült, hogy ezek egy jelentős része kikapcsolja a kipufogógáz-visszavezetést olyan üzemállapotokban, amelyek kívül esnek a kibocsátási szabványok mérési tartományán.
Ez magyarul annyit jelent, hogy ha a káros anyagok kibocsátását csak bizonyos fordulatszám-tartományban mérik, akkor magasabb fordulatszámon a motor kikapcsolja a kipufogógáz tisztítását végző rendszert. A gyárak ezt azzal indokolják, hogy a kipufogógáz-visszavezetés csökkenti a motor élettartamát. Így viszont azt az elvet tiporják lábbal, hogy az autóknak minél tisztább üzeműnek kellene lenniük a lehetőségekhez képest. A német kormányzat most azt igyekszik elérni, hogy valamiképp törvénybe foglalják: az autókban csak akkor kapcsolható ki a kipufogógáz-visszavezetés, ha a gyártó igazolja, hogy másképpen a legjobb rendelkezésre álló műszaki megoldásokkal sem képes biztosítani a motor elvárható élettartamát. Az az elképzelés, hogy ilyenkor is csak engedéllyel kapcsolhassa ki a kipufogógáz-tisztító berendezéseket a motor programja, azaz a hatóságok minden ilyen kivételről tudjanak.
Egy ilyen elképzelés persze nehezen fogalmazható meg jogilag, de ha mégis sikerülne, azzal beismernék, hogy az Euro-szabványok hibásak, olyan kiskapukat tartalmaznak, amelyek befoltozására külön rendelkezéseket kell hozni. Nyilván az volna a legtisztább, ha szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabványok lépnének életbe, amelyek a motor minden lehetséges üzemállapotára vonatkoznának. Egy ilyen változás azonban csak jelentős felkészülési idővel vezethető be, különben az EU saját autóiparát sodorná veszélybe.