Offshore-háttérre hivatkozva vonják ki a főváros legkorszerűbb autóbuszait a forgalomból.
Budapesten az új buszüzemeltetési modell segítségével 2014 végén nyílt meg az út hibrid buszok forgalomba állítása előtt. Végre Budapesten is megjelenhettek a környezetbarát járművek. A 28 darabos tenderen a nyertes ajánlattevő a T & J Busz Projekt Kft. lett, ez a cég üzemeltette eddig ezeket a buszokat kilométerdíj ellenében. A hibrid buszok magas beszerzési ára miatt a kilométerdíj az eddigi legmagasabb a fővárosban, 959 forint kilométerenként. Összehasonlításként a VT-Arriva Mercedes Citaro 2 G csuklós buszai 754 forintos kilométerdíjért dolgoznak, ami óriási különbség.
A környezetbarát hajtást használó autóbuszok világában nem új, de mindenképp szokatlan a szabad piac bevonása az üzemeltetésbe. A technológia új, nem elterjedt, érdemes tapasztalatszerzésre belső szolgáltatóval kipróbáltatni, a tapasztalatokat összegyűjteni. A másik ok pénzügyi, amiért a szolgáltatós üzemeltetési modell az elterjedtebb. Ugyanis ezekre a drága járművekre könnyű jelentős összegű támogatást szerezni, ahogy hazánkban is volt már példa erre; nem kell piaci körülmények között, szinte kísérleti járművekre szerződést kötni, a kockázatot pedig fizetni.
A BKK-nak így nem volt más választása, alvállalkozót kellett bevonnia ahhoz, hogy a fővárosban is megjelenjenek a környezetbarát járművek. A szakmában sokan összevonták a szemöldöküket, amikor kiderült, hogy a BKK a T&J-vel kötött szerződést, ugyanis a cég nemcsak a BKK-nál üzemeltet vonalakat, hanem a Volánbusznál is. Ez az a cég, amely beszerezte a hírhedt minőségű, kínai King Long buszokat, amiket Gödöllő térségében használnak. Először a Hír TV Célpont című műsora derítette ki a T&J-ről, hogy a vállalkozásnak offshore-háttere van. Jó kérdés, hogy a BKK miért kötött szerződést egy olyan céggel, amivel kapcsolatban már hét évvel ezelőtt is felmerült az offshore-gyanú. Még ha az említett műsort nem is tekinthetjük megingathatatlan bizonyítéknak, talán egy alaposabb vizsgálatot megért volna.
A minap pedig a 444.hu írta meg, hogy a hibrid buszokat üzemeltető T &J Busz Projekt Kft.-vel azonnali hatállyal felbontja a szerződését a BKK. A közlekedési központ magyarázata szerint: „[a] rendkívüli felmondás oka az, hogy a BKK Zrt. által a közbeszerzési szerződések a Kbt.-ben előírt feltételeknek való megfelelősége szempontjából időszakosan rendszeren elvégzett felülvizsgálata során fény derült arra, hogy a T&J Busz Projekt Kft. tulajdonosi szerkezetében változás következett be, amit a Társaság a szerződés vonatkozó rendelkezéseit megsértve a BKK Zrt. részére nem jelentett be; és az így kialakult tulajdonosi szerkezet tekintetében alapos gyanú merült fel, hogy az nem felel meg a Kbt-ben az offshore cégekkel kapcsolatos kizáró okoknak. E szempontok megalapozzák a szerződés felmondásának jogát, amely egyben törvényi kötelezettség is.” Tehát ezzel azt mondja a közlekedési központ, hogy a cég korábban nem volt offshore-hátterű, de időközben mégis az lett.
A szerződés felmondása hirtelen annyira sürgős lett a BKK-nak, hogy a hibrid buszok pénteken közlekednek utoljára. Így a légkondicionált, alacsonypadlós, alig másfél éves, Rábán keresztül importált Volvo 7900 Hybrid buszokat külvárosi, szintén alacsonypadlós buszokkal váltják majd, amelyek viszont a külterületeken hiányoznak majd, és pótlásukat a BKV ősöreg Ikarus 280-asai és 435-ösei fogják felváltani szombat reggeltől. Végeredményben 28 korszerű autóbusszal kevesebb lesz a városban. Valószínűleg éppen ezért semmilyen ezzel kapcsolatos közlemény nem jelent sem a BKK, sem a főváros részéről.
Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy mi lesz a buszokkal. A BKV biztosan nem veszi meg a drága, alumíniumvázas, csuklós hibrideket. Mégis nagyon valószínű, hogy valamilyen formában viszontlátjuk ezeket a Volvo 7900-asokat a főváros útjain.
Ettől sokkal bizonytalanabb azonban a sofőrök jövője. Ugyanis csütörtök délutánig még nem szóltak nekik, hogy szombat reggel menniük kell-e dolgozni. Értesüléseink szerint csütörtökön a T&J vezetése még azt állította a dolgozóinak, hogy minden a legnagyobb rendben van a cég körül.
Újabb nagy kérdés, hogy a Volánbusz követi-e a BKK példáját, és felbontja-e a T&J Busz Projekt Kft.-vel kötött szerződését. Nagy valószínűség szerint nem lesz más választásuk nekik sem, azonban egyelőre azt nem tudni, honnan szerez be hirtelen a Volánbusz több mint száz autóbuszt. A közlekedési vállalat nemrég megpróbált venni száz új buszt, de a tendert visszavonták, bár hamarosan újra kiírják. Egyébként a T&J-vel kötött szerződés ez év végén mindenképp lejár, amit a Volánbusz egyébként sem szándékozott meghosszabbítani.
A T&J kirúgásából a hazai buszgyártók akár még profitálhatnak is. A Kravtex udvarán százasával állnak a kész és félkész autóbuszok, amelyek válthatnák a Volánbusznál közlekedő King Longokat. De az is lehetséges, hogy a 28 korszerű alacsony padlós csuklós hiánya miatt néhány magyar Modulo M168d is forgalomba állhat Budapesten.