Tökéletesen tiszta haszon-Mercedes
Nagyon látványosan tálalták a Mercedes elektromos teherautóját: szinte részlettelenül sima orr-részt terveztek rá, valamint teljes oldalidomozást és burkolt keréktárcsákat, de a lényeg itt az elektromos hajtáslánc, amely a gyáriak szerint 200 km-es hatótávot biztosít a háromtengelyes gépnek.
Azt egyelőre senki nem meri állítani, hogy a szállítmányozásban az elektromos hajtás hamar egyeduralkodó lehet. Itt nem is az ár a szűk keresztmetszet, ahogy a személyautók esetében, hanem a korlátozott hatótáv. A jellemzően nagy terheléssel és nagy sebességgel futó teherjárművekkel a jelenlegi akkumulátor-technológia használatával a közelébe sem jutnak a dízelmotoros modellek akár több ezer kilométeres hatótávjának. Nem is beszélve a nagy akkucsomagok töltési idejéről, amely gyors töltéssel is nyolc-tíz óra.
A Mercedes elegánsan kerülte ki a kérdést: ahogy a nevéből is sejthető, az Urban eTruck városi használatra készült, ahol nem kell nagy sebességgel haladni, így a 212 kWh-s akkumulátorcsomag akár 200 km-re is elegendő lehet a gyáriak szerint. Ám a tipikus terítő üzemmódban talán még ennyire sincs szükség, és városi környezetben jön ki igazán az elektromos hajtás legtöbb előnye, például az energiavisszatáplálás lehetősége, vagy az a tény, hogy álló helyzetben nem igényel energiát.
A tanulmányt két darab háromfázisú aszinkron motor hajtja, összesen 342 lóerő összteljesítménnyel és 1000 Nm csúcsnyomatékkal, ami több is mint elegendő ebben az esetben. A tanulmány többféle üzemmódban működhet: az automata módban az elektronikus vezérlés igyekszik úgy szabályozni a rendszert, hogy egy megadott útvonalra elegendő legyen az akkumulátorokban tárolt energia. Agile üzemmódban a teljes teljesítmény használható, míg Eco módban a rendszer visszafogja a motorok nyomatékát, hogy spóroljon a töltéssel, amennyire csak lehetséges.
Az áramvonalas karosszéria egyébként inkább a feltűnéskeresésről szól, mint a valódi hatékonyság-növelésről, hisz a városban jellemző sebességek mellett a néhány százalék légellenállás-csökkenés hatása gyakorlatilag kimutathatatlan. Viszont így könnyebben elfedhették a tényt, amiről csak néhány apró részlet árulkodik, hogy ez lényegében egy Antos teherautó elektromos hajtással – a futurisztikus formával nyilván sokkal egyszerűbb felkelteni a közönség figyelmét.
Bár az áruszállítás teljes villamosítása egyelőre nagyon távoli célnak látszik, az az érzésünk, a városi áruterítés és a többi, rövid úton, sok megállással végrehajtható feladat – szemétszállítás, postai csomag- és levélkihordás – azok a területek, ahol az elektromos hajtás először terjedhet el, hisz itt alig érzékelhetők a hátrányok.