Teljesen új X-es BMW-k jönnek
Nem engedi a Párizsban kiállított új, Concept X2 közelébe az újságírókat a BMW, de meg is értem. Ebből a formai tanulmányból nem holnap lesz kész autó, kinyitni és beszállni sem lehet, viszont szoborként is elmond néhány dolgot a bajorok szándékairól. Szerintem rájöttek, hogy van élet a hagyományos és kupétetejű dömpereken túl is.
Miközben az X-szel jelölt SUV sorozat a BMW legtöbb tagból álló modellcsaládja, sokakban a kezdetek óta ott maradt a kérdés, hogy mi szükség van az emelt hasmagasságú, peres gumikra állított szabadidőautókra, és miért karmolják olyan sokan ezeket a limuzinok és kombik helyett. Lassan múló divatról lehet szó, és akik ilyen felépítésű autót választanak, nyilván szeretnek ellátni mások feje felett a forgalomban.
Az új X2 sportos, kupészerű tetővonala, a rendkívül keskeny ablakvágatok és a meredeken előre döntött C-oszlop, rajta kétoldalt kék-fehér logóval mind telitalálat, ahogy a motortér környékének nyújtott vonalvezetése is. Az autón egyetlen krómozott felületet sem látni, mindenhol szálcsiszolt alumínium tükröződik. A széles és lapos vesék jobban is mutatnak így, ezek két oldalán a ma BMW-n látható legvékonyabb fényszórók húzódnak a hatalmas kerékjáratok fölé, amelyben 21 col átmérőjűek a kerekek.
A koncepcióautó tükörházai sem terepjárósak. Az alumíniummal keretezett oldaluszonyokban tükörlapok és kamerák is vannak, az ajtók vonalai pedig a mostani X-modellekhez, főként az X4-hez hasonlóak. A tanulmány fara felé vezeti a szemet a kaszni magasra húzott műanyag oldalborítása, amely a hátsó lökhárítón már kolosszális műanyagfelületben végződik, fölötte a 6-os sorozat hátsó fényszórói, vagy valami hasonló. Ha ilyen lesz a következő BMW X-modell, kevesebben fordítják majd el a fejüket az utcán, ez biztos.
A BMW standján egy csendesebb világpremiert is tartottak, mégpedig a ráncfelvarráson átesett 3 Gran Turismo modellét, amely az aktuális 3-as sorozat erősebb és takarékosabb négyhengeres benzin- illetve dízelmotorját kapta meg, de markánsabbá tették az orrát és a farát is, illetve fejlesztettek a fedélzeti kommunikációs rendszeren.
A BMW i3 frissítéséről korábban már írtunk a Totalcaron, de érdemes megemlíteni, hogy a benzinmotoros hatótávnövelővel is rendelhető kis villanyautóba új, nagyobb energiasűrűségű lítiumos akkumulátort szereltek. Ennek kapacitása 33 kilowattóra, így az autó hatótávolsága, ideális esetben 300 kilométer lehet. Mindez persze nagyban függ a vezetési stílustól, ahogy az összes villanyautó esetében, a légkondi és a szintén elektromos fűtés használatától is. Az új i3-hoz új otthoni töltődobozt, wallboxot is készítettek, így a szerencsés élethelyzetben lévők reggelre ugyanúgy teljesen feltölthetik a továbbfejlesztett i3-at, mint elődjét, amellyel legfeljebb 190 kilométert tehettek meg.
Érdekességként ideszúrom, hogy a kis villanyautók mezőnyében az Opel Ampera-e 500 kilométeres elméleti legnagyobb hatótávolsága áll az első helyen. A második a továbbfejlesztett Renault Zoé 400 kilométerrel, a harmadik a már említett BMW i3, majd kicsit lemaradva a Nissan Leaf, a maga 250 kilométeres elméleti hatótávolságával. Az autók menetteljesítményei és árai természetesen nagyon eltérnek egymástól, de annyi látszik, hogy ebben a kategóriában az állami ártámogatás, illetve a két feltöltés közt megtehető kilométerek száma a közeljövő fontos hívószavai. Jobb, ha megbarátkozunk velük.