Mi lesz a motortér körül hümmögő férfiakkal?
Óriási szerencse, hogy a Mercedes-vezér Dieter Zetsche nem a nagyközönséghez, inkább a Párizsi kiállításon bóklászó sajtómunkásokhoz intézte szavait a megnyitó előtt. Igyekeztem kitakarni az autóbolondok számára fájdalmasabb részeket, de elárulom, hogy az elektromos autókról, az autómegosztásról, az önvezetésről és a kapcsolattartás netes formáiról beszélt ez az ember, merthogy a Mercedes mostantól teljes erővel átalakul és ezekre koncentrál a jövőben, sőt, ahogy korábban bejelentették, tovább bővítik saját akkumulátorgyártói kapacitásukat. 2025-ben már több mint tíz villanyautót kínál majd a cég, vagyis elköszönhetünk néhány hagyományos benzinestől és dízeltől.
A Mercedes a kékes fényben derengő Generation EQ nevű elektromos SUV-t tartja a legfontosabbnak. Szinte méretazonos a Porsche Macannal, a feneke konkrétan nyúlásnak tűnik, de ezt két villanymotor hajtja, összesen 300 kilowatt teljesítménnyel. A képzelt hobbiterepjáró hatótávolsága 500 kilométer lehet, de a Mercedes saját gyorstöltőjével öt percen belül újabb 160 kilométeres hatótávot nyerhetünk. Az autó kevesebb mint 5 másodperc alatt gyorsul százra, ha majd egyszer elkészül és a 24 colos tablet hátterében működő fedélzeti rendszere egyszerre mindent ígér, amit a Mercedes az új korszakában fontosnak tart. A terepjáró alatt új platform rejtőzik, amelyre bármilyen villanyautót építeni lehet a kabriótól a kombiig.
A gyár óriásstandján a villanyautók és a konnektoros hibridek álltak kiemelt helyen, de jutott azért konc azoknak is, akik a terepkombizásban hisznek. Lőttem néhány képet az E220d All-Terrain változatáról, amelyet kilencfokozatú automataváltóval és természetesen összkerékhajtással szerelnek. A gazdag vadászok játéka alapállapotban 3 centivel magasabban hordja a hasát, mint a mezei E-Mercedes és mivel az autó légrugós, kis sebességnél még két centit emelhetünk rajta, majd 35 felett visszaáll alaphelyzetbe. Szerintem elég pofás ezzel a barna fényezéssel. Egy csapat, hagyományos értékekben hívő férfival találkoztam az elektromos önvezetés világából a sarokba száműzött AMG-nél, ahol egy selyemfényű zöld Mercedes AMG GT R volt a látnivaló. Az AMG GT-t már a Totalcar tévéműsorában is láthatták, és az R változatról is írtunk, mert nyáron mutatkozott be. Mégis úgy érzem idefér róla néhány kép. Ez a verzió nem teljesen pályaautó, inkább csak megvadított kivitel, a maga 585 lóerejével, amellyel 3,6 másodperc kell neki nullától százig. Sárga cérnával varrott bőr belső, szénszálas tető és hátsó szárny, azt hiszem értik miért hümmögtek körülötte oly sokan. Párizs AMG-s újdonsága egyébként a nyitott tetős AMG GT Roadster volt, amely 476 lóerős és a még vadabb, 557 lóerős GT C Roadster voltak. Egyébként nyugalom, a sportrészleg egyre sikeresebb, szóval ők még nem fogják lehúzni a rolót egy darabig.
Ha egymás mellé állították volna a GT-ket és a távoli forgószínpadra állított Vision Mercedes-Maybach 6-ot, az AMG-k pedálos Moszkvicsnak tűntek volna. A néhány éve bebukott Maybach nevét most az S-osztály, csúcson túli kiviteleinek tartják fenn, de a Mercedesnek más tervei is vannak a márkanévvel.
A 2+2 üléses, 5,7 méter hosszú és több mint két méter széles guruló jacht döbbenetesen szép formáival és sirályszárnyas ajtóival a múltszázad autós hagyományai előtt tiszteleg, pedig ez is egy villanyautó. Padlólemeze alatt 80 kilowattórányi akkumulátor lakik, amely négy villanymotort táplál és akár 250 kilométeres sebességig gyorsítja a testet. A Maybach állítólag, és itt fontos a feltételes mód, 500 kilométert tehet meg egy feltöltéssel, miközben legnagyobb teljesítménye 750 lóerő és négy másodperc kell neki nullától százig. Egyelőre azonban csak forog vele a színpad és a Monterey Car Week, illetve a Pebble Beach Concours d'Elegance után elhozták Párizsba is.