A Mitsubishi mostantól a Nissané
Carlos Ghosn mostantól a Mitsubishinél is elnök, ahogy a Renault-nál és a Nissannál is, mivel mostantól hivatalosan is a Nissan birtokolja a Mitsubishi Motors részvények 34%-át.
Május óta ismert, hogy a Nissan átveszi a Mitsubishi irányítását, de az üzlet véglegesítése idáig tartott. Ám azzal, hogy Carlos Ghosn, aki amúgy az autóipar egyik hírhedt álláshalmozója, a Mitsubishinél is beült az elnöki székbe, a hatalomátvétel most már hivatalosnak tekinthető.
A Nissan végül is 237 milliárd jent, azaz átszámítva durván 2,07 milliárd eurót fizetett a Mitsubishi részvények 34%-áért, amivel a többi tulajdonos – nagyrészt egyéb Mitsubishi vállalatok – a háttérbe vonul. Első körben a Mitsubishi Motors vezetését szervezik át: az igazgatótanács létszámát 11-re csökkentik, és a testületben Ghosn-on kívül még hárman képviselik a Nissan érdekeit. Az ügyvezető igazgató Trevor Mann lesz, aki eddig a Nissannál töltött be vezető beosztást.
Az új vezetés már a következő üzleti évre 49 milliárd jenes – úgy 430 millió eurós – megtakarítást ígér, elsősorban a közös beszerzéseken és gyártáson spórolnának. A Mitsubishi mellett várhatóan a Nissan is nagyobb összeget nyer az együttműködésen, Ghosn szerint az első évben 24 milliárd jen, később pedig évi 60 milliárd jen megtakarításra lehet számítani. Ennél hosszabb távon persze sokkal mélyebb együttműködés, és ezzel sokkal jelentősebb költségcsökkentés várható, közös platformhasználattal, műszaki fejlesztésekkel, gyártással és még több típuscserével a márkák közt, de az erre vonatkozó részletes terveket egyelőre még nem ismerjük.
Mindez eddig nagyon jól hangzik, de egyelőre úgy tűnik, a Mitsubishit elég rossz passzban sikerült megszerezni. Az autógyártó erre az üzleti évre 240 milliárd jen – nagyságrendileg 2,1 milliárd euró – veszteséget prognosztizál magának, azaz az első néhány évben a Mitsubishi jelentős összeget nyelhet el.
Ha nyereséget egyelőre nem is várhatnak az új szerzeménytől, Ghosn szerint a Mitsubishi és a Lada révén a Renault-Nissan szövetség hamarosan a legnagyobb autógyártók közé tartozhat, eladásokban elérhetik a 10 millió autót évente, azaz utolérheti a három legnagyobb riválist, a Toyotát, a General Motorst és a Volkswagent.