Valóban csalnak az Audi váltói?
Korábban a Bild am Sonntag adta hírül, hogy az Audi automata váltóiban is olyan szoftver dolgozik, amely képes a károsanyag- és szén-dioxid-kibocsátási tesztek eredményeit a valósnál kedvezőbbnek mutatni. A CARB által felfedezett különös működés az Audi szerint kényelmi szolgáltatás.
A trükk viszonylag egyszerű: a váltó vezérlése úgynevezett melegítő programra vált, amíg a kormánykereket el nem fordítják legalább 15 fokkal. Ez a program hamarabb vált fel magasabb fokozatba, így alacsonyabb lehet a motor károsanyag-kibocsátása. Ugyanakkor valós körülmények között, amint elfordítják a kormányt, másik program lép működésbe, amely nagyobb fordulatszámig engedi el a motort, ami dinamikusabb haladást eredményez magasabb kibocsátási értékek mellett.
A tényt, hogy a váltók így működnek, most az Audi is elismerte, ám mindezt műszaki okokkal igyekeztek magyarázni. Azt mondják, a funkciót arra tervezték, hogy a váltó a sofőr vezetési stílusához igazítsa a váltási fordulatszámokat, ami érvényes magyarázatnak tűnik. Maga a kaliforniai környezetvédelmi ügynökség, a CARB is vizsgálja, hogy ez is csalószoftvernek minősül-e, ahogy a dízelmotorok vezérlőprogramja, és ha arra a következtetésre jutnak, hogy igen, az végzetes következményekkel járhat a VW számára.
Az Egyesült Államokban eddig alig félmillió dízelmotor csalószoftverének kezelése került a VW-nek durván 15 milliárd dollárjába. Ilyen automata váltó viszont sokkal több autóba került, Észak-Amerikában az autók zömébe – a benzinmotorosokba is – ezt építették. Ha ezekről is kimondják, hogy csalásra készültek, annak a költségeit egyetlen autóipari vállalat sem lenne képes kigazdálkodni.