Kiderült, mit tud a vezérműtengely nélküli motor

2016.11.22. 15:33

Tavasszal Qamfree felirattal állították ki a hidropneumatikus szelepvezérlésű csodamotort a Qoros standján, most, Kvangcsúban viszont Freevalve felirattal volt látható. A lényeg persze ugyanaz: az eddig használt legkorszerűbb szelepvezérlési megoldást készülnek gyártásba küldeni.

Christian von Koenigsegg évekkel ezelőtt kezdte el saját szelepvezérlés-megoldásának fejlesztését. Céget is alapított rá Freevalve AB néven, de pénz nélkül lassan haladt a projekt, hisz összesen nyolcan dolgoztak a tervezésen, illetve a prototípusok megépítésén és tesztelésén. Az események azonban felgyorsultak, amióta a kínai Qoros – amely az állami Chery Auto érdekeltsége – beállt a tervezet mögé. Tavasszal már mutattak egy prototípus-motort, de csak most, a Kvangcsui Autószalonon közölték az első kézzel fogható adatokat.

Ezek szerint az 1,6 literes turbós négyhengeres 230 lóerős és 320 Nm a legnagyobb nyomatéka. A tökéletesen az aktuális üzemállapothoz igazítható szelepnyitással a Qoros szerint 47%-kal sikerült növelni a teljesítményt, 45%-kal a nyomatékot, és 15%-kal takarékosabb lett a motor, bár ez utóbbiak nem teljesen egzakt számok, hisz nem tudni, hogy mihez hasonlították az új motort. Emellett az új motortípus állítólag vagy 20 kilogrammal lehet könnyebb egy hagyományos benzinmotornál, hisz egy csomó alkatrészre nincs szükség, így a vezérműtengelyen és annak hajtásán túl pillangószelepre sem.

Egyelőre továbbra is kérdés, hogy mikor kezdődhet az új típusú motor gyártása, de ha minden igaz, az újfajta motor gyártása is olcsóbban oldható meg, mint a manapság használt vezérműtengelyes motoroké. A kérdés inkább az, hogy érdemes-e efféle fejlesztésekbe pénzt ölni most, hogy a legtöbb gyártó épp villanyautó-nagyhatalommá készül válni, de ezt majd eldönti az idő.