Akkor is magyar tűzoltó-gépjárművet kell vásárolni, ha majdnem kétszer annyiba kerül, mint a nagyságrendekkel korszerűbb nyugati technika?
A minap az Országos Katasztrófavédelmi Központ, azaz az OKF tizenegy Heros-Rába AQUADUX-X 4000 típusú gépjárműfecskendőt adott át hazai tűzoltó-parancsnokságoknak. Ezek a járművek Európai Uniós KEHOP támogatásból érkeznek, és amint az ismeretes, várhatóan 108 darab ilyen AQUADUX-X 4000-es érkezik. A projekt célja, hogy az elavult hazai tűzoltóautó-állomány fiatalabbá és korszerűbbé váljon.
Az új Heros-Rába fecskendők univerzálisak, azaz nemcsak tűzoltási feladatokra alkalmasak, hanem műszaki mentésekre is. Az OKF szerint: A HEROS-RÁBA AQUADUX-X 4000 típusú gépjárműfecskendő kialakításakor a tervezők az ország úthálózatát, domborzati és időjárási viszonyait, valamint a tűzoltók igényeit egyaránt figyelembe vették. Az alvázat a Rába Járműgyártó Kft., a felépítményt pedig a BM HEROS Zrt. gyártja. A fecskendő négyezer liter vizet szállít. A tűzoltástechnikai berendezések alapját a hab előállítására is képes Rosenbauer NH 25 típusú szivattyú adja. Normál nyomásfokozatnál 10 bar nyomáson 2000 liter/perc, magas nyomásfokozatnál 40 bar nyomással 250 liter/perc víz szállítására képes. A jármű, amely hat tűzoltó és a számukra szükséges személyi és beavatkozói felszerelés szállítására alkalmas, nemcsak városi környezetben, hanem lakott területen kívül, akár nehéz terepviszonyok között is jól használható.
Csillagászati ára van a magyar fecskendőnek
Tehát, ha az OKF szavaira hagyatkozunk, akkor a magyar fejlesztésű gépjárműfecskendőnél jobbat nem is vásárolhatnának az EU pénzéből. Azonban a katasztrófavédelmi igazgatóság közleménye jótékonyan megfeledkezik az új fecskendők áráról, amely igen borsosnak számít a piacon, ugyanis az AQUADUX-X 4000-esből egy 425 000 euróba kerül, ez körülbelül 132 500 000 forint.
Ha néhány, a hazaihoz hasonló nyugati gépjárműfecskendő beszerzést veszünk összehasonlításul, gyorsan kiderül, hogy jóval olcsóbb megoldásra is lehetősége lenne az OKF-nek. Németországban például 250 000 és 400 000 euró között vásárolnak 4000 literes tartállyal szerelt gépjárműfecskendőket. Ezeket általában nagy tűzoltóautó építési múlttal rendelkező gyártók, például az osztrák Rosenbauer vagy a német Ziegler gyártja.
De nem is kell nagyon messzire mennünk, ha az államénál olcsóbb beszerzést keresünk, ugyanis az algyői létesítményi tűzoltóság (FER) egyedi gyártású Mercedes Actros alvázas és fülkés, Rosanebauer-felépítményes tűzoltóautójának darabja nettó 400 ezer euróba (kb. 124 millió forintba) került 2009-ben, szakfelszerelés nélkül.
Hazai hozzáadott érték
Természetesen mindenki profitál abból, ha magyar terméket vásárolunk, de a BM Heros termékeivel nem igazán elégedettek a lánglovagok. Ráadásul a legtöbb tűzoltóparancsnokságon nem a legújabb Heros tűzoltóautó az első számú fecskendő (1-es fecskendő), hanem az öreg Mercedes alvázas és fülkés Rosenbauerek, hiszen az idős osztrák technika jóval megbízhatóbb, mint az új magyar, legalábbis ez olvasható ki a vonulós tűzoltók véleményéből.
Az egy másik kérdés, hogy mennyire magyar a csillagászati összegbe kerülő, Heros-Rába koprodukcióban épített tűzoltó gépjárműfecskendő? A Volvo haszonjármű ágazatához tartozó Renault Truck-tól érkezik a Rábához a Renault Midlum alváz és dupla kabinos fülke. Ehhez a Rába adja a hátsó futóművet, ami dobfékes, ugyanis a Rábának nincs tárcsafékes futóműve jelenleg. Ez az OKF szerint, a hazai viszonyok figyelembevétele mellett jóval hatékonyabb, mint a tárcsafékes megoldás.
A Heros AQUADOX-X 4000 hazai fejlesztés, de azért ebben is vannak olyan komponensek, amiknek semmi köze Magyarországhoz. Ilyen például a sokat említett osztrák Rosenbauer vízszivattyú, vagy a jármű vezérlése, ami szintén a Rosenbauertől származik.
Kicsi, savanyú, de legalább drága
Nemcsak mi cseréljük le az elöregedett tűzoltósági eszközparkot modernebbre, hanem Románia is. Velünk ellentétben a románok nem 99 százalékos térítést kértek az EU-tól, hanem csak ötvenszázalékosat, így 1500 hasonló kategóriájú fecskendőt cserélhetnek le 2020-ig. Mi mindössze 108-at. Ha hozzávesszük ehhez, hogy az AQUDUX-X 4000-hez hasonló paraméterekkel rendelkező, de korszerűbb Rosenbauer AT alapára 250 000 euró, akkor kijelenthetjük, hogy az OKF a legrosszabb és legdrágább megoldást választotta, ugyanis, ha a jól bevált AT bruttó 300 000 eurós árát nézzük, akkor a hazai tűzoltóságok nem 108, hanem majdnem 200 korszerű tűzoltókocsival lehetnének gazdagabbak. Mindezt szinte ingyen.