A VW komoly pácban van Észak-Amerikában, de láthatóan mindent bevet, hogy ellensúlyozza a dízelbotrány kapcsán elszenvedett arcvesztést. Ezúttal a legendás hippibusz, a T1-es Transporter utánérzését állították ki Detroitban I.D. Buzz néven. Nem rossz választás – ha van forma, amely biztosan pozitív érzelmeket kapcsol a VW névhez az Egyesült Államokban, az ez. És persze elekromos, önvezető, gyors, nagy hatótávolságú, meg minden, ami most divat.
Egy ideje már napirenden van a VW-nél, hogy a Beetle-hez hasonlóan a T1-es buszból is készít egy múltidéző, de korszerű változatot. 2001-ben mutattak egy tanulmányt Microbus Concept néven, aztán 2011-ben egy másikat, ez a Bulli Concept nevet kapta, tavaly ilyenkor pedig egy harmadikat Budd-e néven. Többé-kevésbé ezekbe is bele lehet látni a T1-es vonásait, de az I.D. Buzz, amelyet most lepleztek le Detroitban, karakterében mindnél közelebb esik az ős-Transporterhez. Megvan a kétszínű festés, a jellegzetes V alakkal az orrán, a határozott vonallal határolt vaskos tető, az oldalablakok jellegzetes ritmusa, de még a leghátsó tetőoszlopon kialakított rácsozat helyét is jelezték a tervezők három vízszintes vonallal. Egy csomó modern részlet persze nem stimmel, a fényszórók LED-csíkok, a kerekek hatalmasak, és nincs egy szem kiálló alkatrész sem, de ezektől még átjön az ős-busz karaktere.
A műszaki tartalomnak persze semmi köze a múlthoz: az I.D. Buzz már a VW fejlesztés alatt álló MEB nevű villanyautó-platformjára épül. Két villanymotor hajtja, az egyik az első, a másik a hátsó kerekeket. Az összteljesítmény így 373 lóerő, ami 5 másodperc körüli gyorsulást eredményez százra. A végsebességet elektronika korlátozza 160 km/h-ra, részint nyilván a túlzott fogyasztás elkerülése érdekében. A motorok egy 111 kWh-s akkucsomagból nyerik az energiát, amely az NEDC szabvány mérések alapján 600 km-re lehet elég, ami a valóságban inkább 400 km körüli hatótávot jelent. A gyáriak szerint gyorstöltővel fél óra alatt tölthető az akkumulátor 80%-ra. A MEB platform használata azt jelenti, hogy viszonylag könnyen kialakítható egy egyszerűbb, olcsóbb kivitel is, hátsókerék-hajtással, 270 lóerős motorral, 83 kWh-s akkuval és ezzel arányosan kisebb, 450 km körüli NEDC szerinti hatótávolsággal.
Az elektromos hajtáson kívül a tanulmányba önvezető rendszert is építettek. Az I.D. Pilot nevű rendszert olyannyira önállónak szánják, hogy amikor átveszi az irányítást, a kormánykerék vissza is húzódik a műszerfalba. Közel sincs persze kész, a gyáriak szerint 2025 körül érhet meg a szériagyártásra. Ha minden igaz, addigra a VW kínálatában már 30 elektromos autó szerepel majd.
Bár a tavalyi Budd-e gyártásáról már határoztak, mivel a tervekben nagy mennyiségű elektromos VW bemutatása szerepel, az I.D. Buzz-nak is van rá esélye, hogy gyártásba küldjék. Nem is rossz ötlet, hisz maga a tény, hogy egy autó elektromos hajtású, hamar elveszítheti a varázsát, egy ilyen formával biztosan könnyebb lesz sikeressé válni a gombamód szaporodó villanyautó-gyártók között.